Blogg & Insikter

Säg Nej till timdebitering

Ett konsultuppdrag som snabbt ger lite pengar i kassan kan vara lockande. Trots det skaver det lite i incitamenten och jag vill berätta varför vi väljer bort den traditionella konsultrollen.

Att ta betalt per arbetad timme är ett väl fungerande sätt som säkert funnits i vårt samhälle så länge vi kunnat mäta tid med den precisionen. Många mycket framgångsrikare företag än mitt använder sig av modellen och det är standard i nästan alla branscher att efterfråga timpris.

Å andra sidan så innebär inte att något funnits länge automatiskt att det är bra och det finns än framgångsrikare företag som inte tar betalt på det sättet. Låt mig berätta om något som har funnits men som du kanske inte känner till. Det fanns människor heltidsanställda på företag vars uppgift var att söka rätt på information och presentera den. De letade i telefonkataloger, uppslagsverk, gick runt och spökade på bibliotek (antar jag) och bläddrade bland svettiga kopior av avhandlingar. Dessa hade kunnat ersättas, i den digitala revolutionen, av ett företag där man kunde skriva in en sökfråga och få en lista med tio relevanta svar. För detta skulle man kunna betala per timme man använda sökmotorn.

Skalbarheten

Extremt högt uppe

Nu är Google ”gratis” att använda så jämförelsen är kanske inte riktigt juste men det jag vill peka på är skalbarheten. Det är utan tvekan så att det finns tekniska konsult-företag av olika slag som också skalat snabbt, den mer rättframma införsäljningen där alla är vana med timpriser ger ett försprång. Men, om jag får sälja resultat snarare än arbetad tid, då är jag närmare den egentlige målsättningen och jag belönas för att lösa problem snabbt, snarare än straffas. Nästan alla tjänster jag själv köper in fungerar på det sättet, jag köper content och betalar per artikel, jag köper annonsering och betalar per visning. Som en liten parentes, du som följt oss en längre tid förstår hur svårt det var att övertala mig om visning istället för konvertering eller klick.

Det är bättre att det fungerar så. Om min leverantör kan automatisera de enklaste stegen i sin leverans är det något positivt, inte något som ska leda till färre debiterbara timmar.

6 timmars arbetsdag

Du kanske inte har samma situation men det är ändå relevant för dig, vi ska återkomma till det. Brath har 6 timmars arbetsdagar och har haft det sedan starten. Det betyder att vi måste vara mer produktiva än våra konkurrenter. Vi måste på kortare tid leverera mer resultat än konkurrenten, annars har ligger vi efter och kommer inte kunna växa. Våra kortare dagar är en konkurrensfördel, vi arbetar i en bransch där specialister är extremt eftertraktade, nästan alltid omöjliga att få fatt och ofta har väldigt lite erfarenhet. Hos oss stannar specialisterna mycket längre än hos de flesta av våra konkurrenter men det kommer med en baksida, vi måste producera mer under tiden vi arbetar.

Visst är det så att vi sitter kvar längre vissa dagar också men då handlar det ofta om att man kanske gör 8 timmar, snarare än de 10-12h arbetsdagarna åtminstone jag själv gjorde tidigare. En av anledningarna att det fungerar är för att alla förstår att 6 timmar är en effekt av att man är mer utvilad, kan koncentrera sig bättre och därmed löser samma uppgifter på 6 som branschkollegan löser på 8.

Vad har det med dig som inte har kortare arbetsdagar att göra? Allt det jag beskrivit gäller även för den som har 8-timmarsdagar, det är en inställning snarare än en viss tid. Om du kan producera mer på dina 8 timmar har du en konkurrensfördel och det finns få saker som är skönare att ha än konkurrensfördelar. Det kan till exempel betyda att ni har mer tid över till annat, sådant som är långsiktigt, uppbyggande, lagstärkande eller varför inte marknadsförande? Om du måste debitera alla 8 timmar, när ska du  förbättra din process då?

Incitamenten

Den sista och största faktorn är så klart incitamenten. Om det är ditt jobb att debitera timmar kommer du se till att göra det, för du är en god medarbetare och anställd. Att lösa en uppgift snabbt åt en kund är då ett problem snarare än det bästa man kan tänka sig. Eftersom jag har 15 år inom SEO kan jag lösa problemet åt dig på 10 minuter och det är inte de tio minuterna jag vill ha betalt för, det är de 15 åren. Vem som helst i branschen kan lägga en klase timmar på ett problem och kanske, eller kanske inte, lösa det.

Sammanfattning och en liten brasklapp

Min inställning är att det är generellt bättre för alla att ta betalt på ett annat sätt än per timme. Det hjälper dig att skala och det hjälper din kund att få resultat snarare än tid, eller åtminstone att ha liknande målsättning hellre en motsatt.

Sedan är det förstås som med allt, det är en skala snarare än av eller på. Det är klart att vi timdebiterar ibland också, ibland går det inte att lösa på något annat sätt.

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *