Blogg & Insikter

Så bör du tänka kring längden på ditt textinnehåll

Textlängd och textmängd är ett flitigt diskuterat ämne i SEO-världen. I denna artikel ska vi diskutera vikten av textinnehåll för landningssidor och huruvida mängden text, det vill säga antalet ord, spelar roll för att en sida ska ranka högt på Google eller inte.

Vad säger Google själva angående antal ord i textinnehållet?

Google älskar text och är det format som man klarar av att hantera allra bäst. Även om man blir allt bättre från Googles sida att tillgodogöra sig bild, ljud och video-innehåll så är det text som fortfarande förstås allra bäst.
Med detta sagt så har Google själva gått ut med att längden på text, det vill säga antalet ord i en artikel inte är en rankingfaktor. John Mueller, på Google, tweetade även om detta tidigare under 2020.

John Mueller Tweet

Google har ett fokus och det är att kunna presentera det bästa svaret på sina användares sökfrågor, vilket man gör väldigt bra och är anledningen till att så pass många vänder sig till Google med sina frågor. I och med att Google blir allt smartare och förstår sökintentioner bättre som kommer det även påverka sökresultatet på gott och ont. För de sajter som försökt att bara “klämma in” så många ord som möjligt för att få en möjlig fördel av detta kan få problem när Google senare förstår att man inte har hållit sig till ämnet för artikeln, utan istället svävar ut och börjar prata om andra mindre relevanta ämnen i samma inlägg. Man kan nog ana frustrationen hos användarna som måste scrolla sig igenom spaltmeter med text för att kunna hitta det man letar efter.

Vad säger fallstudier i SEO-världen?

Som tidigare nämnts är detta ämne flitigt diskuterat bland sökmotoroptimerare. Genom åren har rekommendationerna för SEO-texter gått från 200 ord, till 400 ord, till 1000 ord och på senare år över 2000 ord. Det har även kommit en rad olika studier, där de flesta pekar mot att ju mer text desto bättre. En tidig rapport som kom redan 2012 från serpIQ, där man analyserade 20 000 sökord, kom fram till att en genomsnittlig text för att uppnå första plats i ranking var 2416 ord. För att ranka topp 10 behövde man komma upp i runt 2000 ord.
På senare år har fler, och mer omfattande studier gjorts i ämnet. Den mest kända från Backlinko och Buzzumo 2019, där man analyserade 912 miljoner blogginlägg.
Denna studie menade på att längre innehåll, över 3000 ord, får i genomsnitt 77.2 % mer länkar än vad sidor med kortare innehåll får. Av detta drog Backlinko året efter (2020) slutsatsen att det finns en korrelation med mer utförligt innehåll och högre rankingpositioner i sökreslutatet. Kritiken mot dessa typer av studier är dock att man inte vet med säkerhet om de rankar högt på grund av många länkar eller om det är antalet ord som är den avgörande faktorn.

Att en sida i regel rankar högre om det finns många inlänkar är inget konstigt, då Google ser länkar som förtroendeingivande signaler eller som “röster” om man så vill. En sajt med många länkar, som är pålitliga och relevanta, kommer med största sannolikhet överträffa en sajt med inga, eller få länkar som är irrelevanta. Antalet ord på sajten blir då mindre viktigt för Google om de anser att den trovärdiga sidan med fler inlänkar förklarar svaret på sökarens fråga bättre på 500 ord än den mindre trovärdiga källan som erbjuder svaret förklarat på 2500 ord. I slutändan är det viktiga att man på bästa sätt ska kunna svara på sökarens fråga.

För att ta del av studierna i sin helhet kan ni besöka dem här:

https://backlinko.com/content-study
https://backlinko.com/search-engine-ranking

Finns det några fördelar med längre innehåll?

Att ha längre innehåll ger dock vissa fördelar även om det inte handlar om att ranka högre. Exempelvis kan längre innehåll ge Google större möjligheter att kunna tolka och förstå vad sidan ifråga handlar om. För även om Google blir allt bättre på att förstå innehåll så är man inte perfekt… än. Genom att skriva en längre uttömmande artikel om ett ämne så skickar man signalen till Google att det är denna sida som besökaren kommer få svar på sin sökfråga. Detta så länge man inte svävar ut alltför långt från ämnet i fråga.

En annan fördel med längre innehåll är såklart att det finns fler sökord/fraser som man kan ranka på, så kallade “Long-tail”-sökord. Man kan exempelvis ranka på sitt primära sökord samtidigt som man kan ranka på andra ord och fraser som det kanske inte var tänkt att sidan i fråga skulle ranka på.
Ett exempel på detta är att vår artikel om “Varför man bör satsa på SEO i lågkonjunktur”: som rankar på första plats på sökfrasen “SEO i lågkonjunktur” men vi rankar även på tredje plats för sökfrasen “Marknadsföring i lågkonjunktur”, vilket gör att det drivs trafik från båda sökresultaten.

Det finns alltså fördelar med att skriva långt innehåll, trots att det inte är en rankingfaktor för Google.

Hur kan man då tänka när man skriver sitt textinnehåll?

  • Analysera sökintentionen först

Vi rekommenderar att man i första hand tänker på den som söker och vad intentionen bakom sökningen i fråga är. Ett bra tips är att själv först söka på det sökord/fras som man vill skriva sitt innehåll kring och titta på konkurrensen, såväl som vilken intention Google anser att sökningen i fråga har.
Genom att göra detta skapar man sig en bild av hur mycket SEO-arbete som krävs för att ranka på respektive sökord, i alla fall kan det ge en indikation.

  • Håll dig till ämnet och undvik att sväva ut

Förutom intentionen är det väldigt viktigt att hålla sig till ämnet. Det är bättre att gå djupt än brett när man skriver om ett specifikt ämne. Ska man skriva ett blogginlägg om Sökmotoroptimering, där konkurrensen är hög, gäller det att hålla sig till ämnet. I en sådan artikel vill man inte gärna “sväva in” på marknadsföring via sociala medier, bara för att fylla ut så texten lyckas komma upp i ett visst antal ord.

  • Textinnehåll är inte det enda innehåll som bör finnas med

Bara för att Google idag gillar text allra bäst betyder inte det att det kommer att vara så för alltid. Försök därför att blanda ditt textinnehåll med bilder, videos, infographics etcetera, för att dels göra innehållet mer begripligt, men också för att i framtiden kunna driva trafik från exempelvis bildsök eller YouTube.

  • Texter med kvalitet i fokus

Det absolut viktigaste är att tänka på kvalitén i texten. Att ha fokus på den som ska läsa är bland det absolut viktigaste när det gäller skapandet av innehåll. En välskriven artikel som svarar på sökfrågan på ett bra sätt kommer att premieras. Speciellt när Google blir allt bättre på att tolka och förstå det innehåll som vi producerar.

 

Anders Bohman

Senior SEO-Specialist

Anders arbetar som SEO-specialist på kontoret i Örnsköldsvik.

Anders Bohmans profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *