Blogg & Insikter

Vad är Pagerank?

Google JuiceGoogles Pagerank är en central del i hur sökmotorn fungerar, ändå är det många som inte förstår algoritmen, till och med bland dem som jobbar med sökmotoroptimering. Här kommer en snabb genomgång, se till att lära dig det här om du inte redan kan.

Pagerank har fått sitt namn från den ena av Googles grundare, Lawrence Page och är Googles sätt att värdera sidor på nätet. Varje enskild sida (inte sajt) blir tilldelad en Pagerank utifrån hur många och hur starka sidor som länkar till den. Pagerank-algoritmen viktar helt enkelt varje sida på som Googles spindlar hittat utifrån hur många länkar som kommer in till den och hur många länkar de länkande sidorna i sin tur har. Och så vidare. För den som vill fördjupa sig i algoritmen så är Larry Pages och Sergey Brins avhandling på ämnet publicerad här.

Så fungerar PageRank

Som grund kan man säga att Pagerank är ett sätt att mäta hur många länkar som pekar in till en sida, både direkt och indirekt. Alla länkar är nämligen inte likvärdiga. En sida som har gott om länkar till sig kommer att skicka mer kraft genom sina länkar. En länk från en sida med stort förtroende kommer alltså spela större roll än från en sida med ett lågt förtroende. En länk från Regeringen.se kommer skicka mer Pagerank än en länk från någon slumpmässig blogg, den har fler och starkare länkar in.

Det som leder till missförstånd

Något som skapat en del missförstånd och otydlighet genom åren är Googles toolbar. Toolbaren visar ett värde för Pagerank som är ett mått mellan 1 och 10 och visas med en grön värdemätare. Det en del inte förstår är att den gröna värdemätaren inte är Pagerank utan en representation av den riktiga Pageranken.

Toolbaren har historiskt fått ny data ungefär en gång varje kvartal. Datan som då exporterats till baren har varit en ögonblicksbild av den riktiga datan, ofta en månad eller två gammal. Man har också pressat in pagerank-datan i en logaritmisk skala för att få till 1 till 10-värdet, äkta Pagerank är inte ett värde mellan 1 och 10. På senare tid har datan i toolbaren uppdaterats minst sagt sporadiskt. En gång under förra året till exempel och nu har Google gått ut med att baren förmodligen alls inte kommer få ny data, någonsin.

För en nybörjare inom sökmotoroptimering kan det här blandas ihop, att hålla isär Toolbar Pagerank, som är en tillfällig bild av den egentliga pageranken, och riktig pagerank, det värde som Google arbetar med kan kräva en viss tankemöda om man är ovan vid sökmotoroptimering. Därför kan man ibland höra dem med mindre SEO-kunskaper säga att Pagerank är dött. Det är långt ifrån sant, Pagerank används hela tiden i Googles algoritm, det gröna värdet i Toolbaren däremot, det är dött.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *