Rubriker och sökmotoroptimering

Vill du ha hjälp?

Bra digital marknadsföring ger bevisat mätbar och hög avkastning. Fyll i formuläret så hör vi av oss inom 48 timmar och berättar hur.





    Kontakta mig via

    Jag vill ha hjälp med

    Eller ring oss på 020-10 00 08

    <<Föregående

    Så sätter du rubriker

    En snabb video-introduktion med Caroline Danielsson

    H1

    Huvudrubriken är det viktigaste som syns på sidan. Oftast gäller det både för sökmotorer och för dina besökare. Vanligtvis har man kort om tid på sig att fånga besökarens intresse, riktigt kort om tid. Huvudrubriken kan då fylla just den funktionen. Genom att ha en huvudrubrik som fångar besökarens intresse och som tydligt berättar vad man kan finna på sidan blir det en mycket bättre landningssida. Det gäller nästan alltid både för konvertering och för sökmotoroptimering.

    Det “rätta” sättet att markera att något är huvudrubrik, både enligt webstandard och för sökmotorer, är att använda sig av H1-taggen.

    <h1>Detta är en huvudrubrik</h1>

    Rubriken kan få olika utseende med hjälp av till exempel CSS men vi tar inte upp hur man gör detta då det snarare hör till utveckling eller design än sökmotoroptimering. Det viktiga är att veta att den i princip kan se ut hur som helst och fortfarande vara huvudrubrik.

    Från sökmotorers synvinkel behöver den däremot vara högt upp och stor. De flesta sökmotorer idag klarar av att läsa utseendet på en sida. En liten undangömd H1, något som tidigare användes ganska flitigt, fungerar klart sämre idag än det gjorde förr. Precis som med titel behöver H1 innehålla de ord man vill synas på och du behöver också här ta hänsyn till besökaren. En H1 på en landningssida har egentligen ingen begränsning i hur lång den kan vara men det blir konstigt om den blir orimligt lång. Se en tidningsrubrik eller en huvudrubrik på en akademisk uppsats framför dig.

    Rubriksättning är mer än bara sökmotoroptimering. Du behöver ta hänsyn till besökaren och vad denne är ute efter. Genom att tydligt berätta att det faktiskt går att köpa smör på sidan inte bara läsa på om smörets historia kommer du att öka försäljningen, i de flesta fall. Rubriken behöver alltså leva upp till besökarens förväntningar. Om du i sökresultatet utlovat att det går att köpa smör på sidan men rubriken säger något annat kommer det skapa onödig friktion.

    Formulera en säljande huvudrubrik och se till att få med de sökord som du vill synas på.
    För den som sitter på tiotusentals produktsidor som alla behöver en rubrik kommer ofta någon form av automation in i bilden. Det uppenbara valet är att ha produktens namn som huvudrubrik och det kan vara svårt att hitta några alternativ till detta. Visserligen kan man vilja få med ord som billiga, på nätet eller online men här skulle jag oftast välja att prioritera besökaren. Skriv inte rubriker som ser spammiga ut, lyckas du få till rubriker som ser bra ut och innehåller alla dina ord på ett automatiskt sätt så är det bra men gå inte för långt.

    Övriga rubriker

    Det finns i HTML utrymme för en hel del andra typer av rubriker, utöver H1. Dessa benämns H2, H3 och så vidare ända till H6. Varje steg är en nivå av rubrik, som i ett worddokument eller i en uppsats. Under H1 kan man alltså dela in texten under diverse H2, under varje H2 kan man lägga ett valfritt antal H3. Så kan man göra ända ner till nivån H6 om man har ett stort dokument med många olika delar.

    Du skriver rubrikerna enligt följande i HTML:

    <h2>Rubrik av typen H2</h2>
    <h3>Rubrik av typen H3</h3>
    <h4>…</h4>

    Google värderar underrubrikerna liknande hur de värderar huvudrubriken. Det finns alltså goda skäl att se till att få med sökordet även i dessa. Det kan bli konstigt om man försöker proppa alla underrubriker fulla med samma sökord så här finns utrymme för att variera formen och använda sig av synonymer.

    En sida med frasen Billiga Bilar som huvudsökord skulle kunna ha följande rubriksättning:

    H1: Hitta billiga bilar här, alltid bästa pris
    H2: Vad ska du tänka på när du köper en billig bil
    H3: Köp inte för billigt
    H3: Välj inte första bästa bil
    H3: Se till att du väljer bland besiktigade bilar
    H2: Varför ska du välja oss för ditt bilköp
    H3: Vi har garanti även på billiga bilar
    H3: Du får med ett par billiga vinterdäck på köpet med din bil

    Det är viktigt att tänka på att underrubrikerna ska förstärka huvudrubriken, att de fyller på med mer information, ett fylligare utbud av kunskap som komplement till rubriken ovan dem. Genom att vara tydlig i sin rubriksättning, något som kan kräva en viss eftertanke, går det att bygga innehåll som är mycket fylligare i en sökmotors ögon. Att bygga fylligt innehåll är mycket viktigt, i motsats till tunt innehåll. Ju mer användbar information du kan pressa in på dina sidor desto bättre.

    Fundera på:

    Fundera på hur den här boken är utformad när det gäller rubriker, visserligen kommer den i tryckt form snarare än som en publikation på nätet men samma premisser gäller. Kanske finns skillnaden att du inte tycker det är lika viktigt med sökordet i underrubrikerna som Google gör.
    Hur skulle du förbättra den här texten?
    Kan det appliceras på dina egna texter?
    Kan man avdela produktbeskrivningar på samma sätt?

    Källa:

    http://www.w3schools.com/tags/tag_hn.asp

    Nästa steg

    Brödtexten

    Tillbaka till startsidan…