Mindre noga med landningssidor – bättre SEO?

Förr behövdes en landningssida för varje exakt term och det gällde att vara riktigt noga med att ha en specifik landningsida för varje kombination av ord om du ville nå maximal effekt. Det blir mindre och mindre så noga.

Den tidigare gängse rekommendationen för landningssidor för sökord krävde att du var väldigt noga med att sätta en specifik landningssida per fras eller ord. Det fungerade bäst om Blå båtar var en annan sida än Båtar blå. Så är det inte längre. Det exemplet är tydligt att det numer gör sig bäst på en och samma sida och det sträcker sig längre än så.

Det finns fortfarande anledning att göra specifika landningssidor för ord eller kluster av ord men du ska inte alls vara lika noga som tidigare. Mycket talar för att det här dessutom är något vi får ännu mer av i framtiden. Kanske är det så att Billiga Båtar, Blå båtar och Båtar i motljus ska ha samma landningssida.

Det första som talar mot den här stora anstormningen av exakta landningssidor är Panda. Panda är till för att slå just emot sajter med stora mängder sidor som alla är optimerade för en specifik term. Det här har gjort long tail SEO mycket svårare eftersom du riskerar att bli ganska rejält nedtryckt i sökresultaten just för att du varit för noga med titlar och rubriker på dina undersidor. Nästa sak som talar mot den här typen av optimering är Hummingbird, Googles alldeles senaste uppdatering av större mått och en liten fågel har viskat i mitt öra att synonymer är en mycket viktig del i uppdateringen.

Till sist vill jag avsluta med ett ordstäv jag lärt mig på ett tryckeri här i stan: Det är inte så j**la noga!