I sökresultat finns ingen gravitation

Fotbollsspelare som kastar sig till marken så fort någon nuddar vid dem, herrcurling som bara verkar gå ut på att sätta stenen i bortre väggen och dataspel. Tre spelfenomen som kan belysa ett stort problem bland sökmotoroptimerare.

Vi har alla en mängd sunt förnuft, en blandning av erfarenheter, instinkter och villfarelser. Sunt förnuft handlar om en förmåga att förstå vardagen (enligt Wikipedia). Det påverkar hur du ser på saker och är ett resultat av de tre nämnda punkterna. Du är van att om du kastar upp något i luften så kommer det ramla ner, det visste du redan innan du förstod vem Newton var. Du har under hela ditt liv lärt dig reglerna i det samhälle du bor i, den värld du vistas i och vårt universum. Problemet är att de här reglerna inte längre gäller.

Nu och då dyker debatten om fotbollsspelare som verkar bli slagna gula och blå av att en motståndare nuddat vid dem. De jämförs med andra sporter där folk spelar blodiga och de beskrivs som veklingar. Jag har personligen svårt att tänka mig att någon som tränat sig till elitnivå i någon sport skulle vara särskilt vek, det är hårt arbete. Det finns något annat som spelar roll här. Det samma gäller herrcurling, det verkar nästan som att de inte alls vill ha poäng. Istället för att lägga en sten där du får poäng dänger de den gång på gång i bakkant, i damcurling ser det inte alls likadant ut. Anledningarna till att det ser ut så här är förstås att man premieras när man gör det.

Fotbollen förstår vi nog alla egentligen och det behövs knappast debatteras, en del lag spelar väldigt bra från fasta situationer och dessa uppstår genom att andra laget blir straffat på ett eller annat vis. Det är upp till spelarna att söka situationer där det händer. I herrarnas curling finns det en tendens att om man är först med en sten i boet så åker man på stryk (om det är fel omgång). Det här beror på att dina motståndare är så skickliga på att använda din sten mot dig.

Vad det här har med sökmotoroptimering att göra kommer bli tydligare i nästa exempel. Dataspelande. Varje dataspel kommer med ett eget paket av regler. I ett kan man hoppa extra högt genom att avfyra en granat på fötterna. I ett annat spel är det lättare att erövra önationer än andra. Precis som fotboll och curling så kommer varje spel med helt egna regler, i än större utsträckning till och med. Inte bara är det så att du kommer belönas för besynnerligt beteende, det kan till och med vara så att gravitationen inte fungerar som ute på fotbollsplanen. Ditt sunda förnuft betyder inget i den världen. Dina erfarenheter om att ramla och slå sig fungerar inte i en värld där man kan hoppa tio gånger högre för att man skjuter en granat på fötterna. Här har du ett stort problem som många som är lite färska inom sökmotoroptimering brottas med.

Det borde vara si eller så

Sunt förnuft är inte bara värdelöst inom sökmotoroptimering, det kan till och med vara kontraproduktivt. Din magkänsla, särskilt om du inte har erfarenhet av sökmotoroptimering, är inte baserad på sökmotorernas algoritmer utan på hur saker händer på fotbollsplanen, på stranden och på väg till skolan.

Naturlagarna i sökresultaten är annorlunda än naturlagarna vi är vana vid. Precis som rocketjumpande team fortress-spelare måste vi som är sökmotoroptimerare anpassa oss till en verklighet som är helt annorlunda än vad verkligheten utanför är.  Det betyder att det knappast går att resonera sig fram till vad som stämmer. Det borde vara så att Google – Det är inte ett framkomligt sätt att förstå. Sökmotorn har inte de regler du är van vid att allt har.

En övning, kill your darlings

Naturligtvis har du hört det hur många gånger som helst men jag skulle vilja fördjupa resonemanget lite kring “kill your darlings.” Fundera en sekund på hur mycket av det du “vet” som är direkt felaktigt?

Jag gör väldigt ofta den lilla övningen för jag är rätt övertygad om att vi alla bär runt på så mycket felaktigheter i vårt kunskapsförråd att det skulle göra en felaktighetsdirektör generad. Att lyckas ta reda på vad man inte förstår är ett svårt men väldigt belönande steg. Tyvärr är det nästan lika svårt att veta hur bra man lyckas med det, de sanningar vi bär med oss har en förmåga att förstärka sig själva.

Att ändra sig är alltså själva poängen här. Att byta åsikt för att man hittat att man hade fel är så smart att det är sjukt. Låter det uppenbart? Det kanske låter uppenbart men det är ett ganska långt steg från att sätta sig ner och leta fel i sin egen självsäkerhet.

Nu vill jag inte pusha för att vi alla ska gå runt som rädda nihilistiska vrak för vi människor har en förmåga att hamna där ibland också utan snarare att när du hör något som du är säker på stämmer bara tänka: Men tänk om det är tvärt om. Jag är övertygad om att det är en bra entreprenörs främsta vapen. Jag har anammat det totalt inom sökmotoroptimering och anledningen är ganska enkel. Det gäller att förstå att sökmotorer är ett skapat system, en helt ny miljö. Alla dina reflexer kommer av vardagslivet där utanför datorn, dit sunda förnuft passar inte på den nya spelplanen.

Ditt sunda förnuft säger dig att bollar till slut ramlar ner, oavsett hur hårt man sparkar dem. Så är det inte alltid inom sökmotoroptimering för det finns ingen gravitation i ett sökresultat. Det är därför väldigt svårt att resonera sig fram till en rimlig slutsats – bara för att det känns rimligt är det inte alls säkert att det har någon som helst bärighet.

Kill your darlings – inte bara i design utan i resten också

Ge det ett försök, det måste inte bara vara inom företagande utan kan nog fungera på alla plan. Om du är övertygad att sänkt restaurangmoms till exempel ger mer jobb, eller om du inte är det, fundera ett tag på hur det skulle vara om det var tvärt om och vad som skulle kunna tyda på att du har fel.