Vad är sökmotoroptimering?

<<Föregående

När jag får frågan vad jag arbetar med brukar svaret oftast bli att jag tar din sajt till toppen av sökresultatet när någon söker efter dina produkter. Det är förstås en snabbvariant, sökmotoroptimering är mer än det.

Sökmotoroptimering handlar om att driva besökare, försäljning eller andra former av avslut från sökmotorer genom att att hålla bra positioner på ord som människor söker efter. Det kan handla om enstaka sökord med stora volymer sökningar eller om mängder av sökord med mindre antal. Det kan handla om att hålla förstapositioner eller om att nöja sig med topp 3, 5 eller 10. Allt beroende på förutsättningar och affärsmodell.

Att hålla en tredjeplats på sökordet Casino kan vara en målsättning, sökordet är mycket lönsamt och det är inte säkert att en satsning på förstaplatsen är rimlig för en mindre aktör eftersom budgetarna i toppen är mycket stora. Tredjeplatsen kommer ändå generera gott om intäkter, om det är casino du tillhandahåller. För en sajt som säljer träspik är det förstås mer eller mindre meningslöst att satsa på ett sådant sökord, även om vissa menar att all volym är bra volym.

Det som är gemensamt för all sökmotoroptimering är att målen uppnås genom att hålla bra positioner i de organiska sökresultaten. Med de organiska menas de sökresultat som inte är annonser utan de som är sökmotorns själva kärnverksamhet. Det finns de som menar att vilken ranking du har i sökresultaten inte spelar roll, utan det är hur många nya kunder, registreringar till nyhetsbrevet eller sidvisningar du har som är viktigt. Visst är det så att pengar in är intressant men om de inte kommer från positioner i sökresultaten är det inte sökmotoroptimering. Inget ont om pengar som kommer från printannonsering, kunder som kommer från TV-reklam eller läsare från sociala medier men sökmotoroptimering är det inte.

Sökmotoroptimering har många namn. SEO som det ibland kallas för står för Search Engine Optimization och är som du ser en direkt översättning av Sökmotoroptimering. Förutom SEO och Sökmotoroptimering, vilka är vedertagna i branschen har det kallats allt möjligt, sökordsoptimering, sökoptimering, sökmotoroptimering och så vidare. Det finns en del förklaringar till detta, kanske ofta för att sökmotoroptimering ligger lite konstigt i munnen för många men en intressantare teori är misslyckande-teorin.

Många som arbetar med sökmotoroptimering misslyckas med att synas topp 10 på sökmotoroptimering, som är det mest sökta ordet för branschen, och vill då inte ge konkurrenterna onödigt försprång. Genom att när de talar med andra kalla sökmotoroptimering för något annat kan de leda in sökningarna till ett annat sökord, där de själva klarar av att synas. Testa söka på Sökordsoptimering, sökoptimering eller något annat likaklingande ord så kommer du se att det är helt andra aktörer som syns där än på de stora orden. Om det är sant eller inte är naturligtvis möjligt att svara på.

Nästa steg

Varför ska man göra sökmotoroptimering

Tillbaka till startsidan…