Blogg & Insikter

Sverige ligger långt fram inom SEO

Sverige har fostrat många skickliga sökmotoroptimerare och ligger långt fram i teknik och genomförande. Hur kan det komma sig?

Konkurrensen i sökresultaten i USA är hög, vi har gjort estimatet ~10 gånger högre än i Sverige (i en mindre studie för något år sedan). Där du behöver investera 5 kronor i Sverige behöver du investera 50 i USA för att nå lika bra positioner. Om man ställer det mot de 318 miljoner människor som bor där är Sverige i jämförelse en mycket svårare marknad. Det kostar tio gånger mer i USA men du når 30 gånger så många. Hur kommer det sig att konkurrensen blivit så styvnackad här?

Varför får vi räkna med 3 gånger så stor investering per ögonpar i Sverige jämfört med USA? Min bedömning är att det finns många anledningar och jag tänkte lyfta några av dem. Vi ska börja med att Sverige är en mindre marknad, vilket gör det lättare att fylla den.

Det blir snabbare saturerat på en mindre marknad

Den första aspekten som skiljer Sverige rejält från de större marknaderna är att det helt enkelt görs mycket färre sökningar. Med en god internetpenetration och hög aktivitet betyder det mycket innehåll på nätet trots få människor. I kombination med övriga faktorer gör det här att vi snabbare täckt baserna. Om vi tittar på de stora sökorden inom varje nisch så är det ganska få i ett litet land som Sverige. Dessa är snabbt fyllda med bra material där det i USA görs oändligt många fler nischade sökningar. Bakery Los Angeles är ett stort sökord där Bagare Vännäs är ett obefintligt, det är faktiskt så att German Bakery in Los Angeles är ett ok sökord. Det finns mycket mer att sikta på alltså.

Vi var tidiga i högkonkurrenssegment

Den svenska sökmotoroptimeringen fick rejält med draghjälp av det alla svenska spelbolag som dök upp under mitten av förra decenniet. I branscher där annonsering inte var ett alternativ och med globalt väldigt hård konkurrens (på grund av den höga lönsamheten) blev många svenska sökmotoroptimerare väldigt skickliga. De kunskaperna använde man förstås också på hemmaplan och därmed accelererade konkurrensen i de svenska sökresultaten.

Färre ögonpar hos Google

Antalet branscher i Sverige är det samma som i USA, ungefär. Även om det där finns utrymme för tyska bagerikedjor så är de likväl bagare. Det finns dessutom inte fler positioner på första sidan i sökresultatet i USA än vad det finns i Sverige. I kombination med att det finns mycket fler engelskspråkiga kvalitetsgranskare på Google än det finns svensktalade gör det att de svenska resultaten traditionellt varit mindre granskade.

Det kanske låter som att det borde minska komplexiteten med det gör motsatsen, många har nämligen kommit undan med mycket mer fulknep vilket gjort det svårare att tävla mot dessa.

Sammanfattningsvis så skulle jag vilja påstå att Sverige är en av de allra tuffaste marknaderna att ge sig in på för en färsk sökmotoroptimerare. Visserligen finns mycket hjälp att få och många är beredda att svara på nybörjarfrågor men konkurrensen i sökresultaten är mördande hård. Våra grannländer är klart lägre hängande frukter, mer om det någon annan gång.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *