Blogg & Insikter

Pungråtta? Är det verkligen en uppdatering?

Den första september kom, enligt utsago, en stor uppdatering till lokala sökresultat. SEO-samhället har gett uppdateringen namnet Possum, eller Pungråtta på svenska. 

Search Engine Land berättar om förändringar i lokala sökresultat där sökmotorn blivit smartare på ett antal sätt. För det första så har Google förmodligen gjort lokal sökmotoroptimering mycket viktigare genom att göra sökarens fysiska plats mycket viktigare. Vi har själva märkt det på kontoret i Örnsköldsvik då den metod vi tidigare använt för att snabbt få en överblick över sökresultat i Stockholm nu slutat fungera (delvis).

Vi har tidigare använt ett mobilt dataabonnemang som skickar trafik via Stockholm för att kunna se lokala resultat i huvudstaden. Abonnemanget, som fortfarande går samma väg, började helt plötsligt visa Öviksresultat. På något, smart kan man tänka, sätt hade Google listat ut att vi fanns i Örnsköldsvik. Om någon vet mer om det fenomenet tar vi tacksamt emot information.

Den andra större skillnaden, ska enligt Search Engine Land, vara att man inte längre är begränsade till exakta områden i lika stor utsträckning. Verksamheter alldeles utanför det område det sökts i har fått ett uppsving i trafik där de tidigare varit tvugna att faktiskt byta lokaler för att kunna fånga upp besökarna.

Det är som sagt inte Google själva som valt namnet utan det kommer från de sökmotoroptimerare som diskuterat frågan. Kanske kan man tänka att Google kommer ge ett annat namn längre fram, på samma sätt som hände med Farmers Update som sedan blev Panda. Possum fungerar väl ok i USA men svenska motsvarigheten Pungråtta?

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *