Blogg & Insikter

Lokal sökmotoroptimering, gör det själv

Lokal sökmotoroptimering är enklare än vad många tror, särskilt i ett land som Sverige där Google har ganska svag närvaro när det gäller sökteknik.

De som jobbar på Googles kontor i Stockholm arbetar i första hand med Adwords och då inte med att utveckla tekniken utan med att sälja tjänsten. Det betyder att det finns ganska lite teknisk personal när det gäller algoritmens kvalitet som faktiskt förstår svenska.

Innebörden av det är att många specialfunktioner som finns i amerikanska sökresultat saknas i de svenska, till exempel är de lokala sökresultaten alls inte lika utvecklade i Sverige även om de på senare tid blivit mer framträdande i sökresultaten. Det innebär att lokal sökmotoroptimering både blir svårare och enklare på samma gång.

Faktorer vid lokal sökmotoroptimering

Sanningen är att faktorerna vid lokal sökmotoroptimering i Sverige är färre än i USA. Nu ska man som alltid ta data från Moz med både en och två nypor salt men det här är en ganska intressant studie. Som du ser finns en hel massa som påverkar lokalt, eller åtminstone som sägs påverka lokalt i USA. Vi ska titta på ett exempel som förklarar skillnaden.

Local business listings

En av de saker man trycker på när det gäller att klättra lokalt i sökresultaten är lokala företagskataloger. I USA finns det massor av dem, kanske för att det helt enkelt är vettigt att ha ett register över bagare i New York än det är att ha ett register över bagare i Husum (det finns en och han har gått i pension, typ). Det finns inte särskilt många lokala företagsregister i Sverige, åtminstone inte med någon vidare kvalitet.

Visst ger lokala länkar fortfarande effekt lokalt men någon särskild hänsyn till lokala företagsregister finns inte i Sverige. För den som gör lokal sökmotoroptimering är detta både bra och dåligt. Det betyder till att börja med att du inte behöver bekymra dig om att leta rätt på lokala företagsregister och det kan naturligtvis vara skönt att slippa. Det betyder å andra sidan också att du förlorar en möjlig genväg in i de lokala resultaten.

Hur gör man lokal sökmotoroptimering då?

Det finns förstås en hel massa andra lokala signaler som fortfarande har funktion i Sverige. En av de larvigaste signalerna som vi upplever finns (vi har tyvärr ingen ordentlig studie på det här men vi har testat ett antal gånger med att lägga till och ta bort och det ser ut som att det fungerar på det här sättet) är att nämna orten på sajten. Om jag skriver Umeå på sidan så verkar Google tro att sidan är relevantare för Umeå än för Skellefteå. Det känns i mina ögon som en quick fix snarare än en sund algoritm men det ser ut att fungera så.

Den allra viktigaste signalen är förstås Google My Business. Du kommer få gå igenom en liten process med att få ett vykort skickat och fylla i lite koder för att verifiera din plats. En verifierad plats är ett minimum för den lokale sökmotorspecialisten och det kan ställa till lite bekymmer, Google är inte alltid så noga med att faktiskt skicka vykorten eller skicka dem rätt.

Sen finns förstås några få listningar som är värda att använda, konstigt nog är Eniro något som verkar fungera. Det finns som sagt också anledning att få tag på lokala länkar, något som dessutom ofta är lättare än länkar generellt. Särskilt lätt är det om företaget du optimerar är någorlunda välkänt på orten eller åtminstone har trogna kunder.

Sammanfattningsvis

Det går ofta väldigt enkelt att få till lokala resultat för ett företag, att åtminstone synas i resultat där man alls inte tidigare synts är ofta ett snabbt jobb. När det kräver lite mer då den lokala konkurrensen är högre finns det tyvärr färre genvägar. En taktik som fungerat väldigt bra på större marknader men som inte fungerat i Sverige är helt enkelt att göra en jämförelse med till exempel Majestic mellan alla företag som listas lokalt. Då kan du lätt plocka ut vilka lokala länkar de har gemensamt och helt enkelt rikta in dig på dessa. I Sverige är som sagt möjligheten till det mycket mindre då det helt enkelt finns färre. Då är det helt enkelt gammal, vanlig, traditionell sökmotoroptimering som gäller för att klättra.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *