Nyhetsbrevet som lyfter din onlinemarknadsföring
Juni 2017
Wall Street Journal tappade 44% av trafiken på grund av sin betalvägg

Wall Street Journal stängde igen för besökare från Google, där man tidigare låtit läsare som kommit från sökmotorn läsa artikeln utan att registrera sig satte man i februari stopp. Istället för gratisläsning blockerade man sökmotorn och dess besökare för allt utom första stycket av artikeln. 44% av sökmotorns trafik till sajten försvann som resultat.

WSJ verkar nästan förvånade när marknadschefen Suzi Watford uttalar sig hos Bloomberg. "You are definitely being discriminated against as a paid news site", säger hon till tidningen. Som läsare av det här nyhetsbrevet förstår du förstås att det är en fråga om indexering.

" Tappet är naturligtvis ett resultat av att Google
inte kan visa det man inte får se. 
"

Kanske magstarkt prata om diskriminering

Det kan tyckas magstarkt att Watford pratar om diskriminering, även om ordet har lite annan klang på amerikansk engelska än det har i Sverige. Tappet är naturligtvis ett resultat av att Google inte kan visa det man inte får se. Det finns vägar att stoppa besökare men Google är relativt tydliga i att de inte vill bli visade något annat än besökaren. Trots detta använder många svenska dagstidningar till exempel Javascript för att blockera läsare medan de släpper in sökmotorn. Du kan enkelt hitta vilka genom att slå av Javascript i din browser och se skillnaden.

Mer läsning på ämnet hittar du här.

Vi har lagt till ett arkiv över nyhetsbreven på sajten

Om du är nytillkommen som prenumerant eller om du helt enkelt vill tipsa en bekant om läsningen så har vi nu lagt till ett arkiv över gamla nyhetsbrev på sajten.

Du kommer fortfarande som prenumerant få nyhetsbrevet före alla andra men nyhetsbrev äldre än ungefär en månad går nu att hitta här.

Du har väl inte missat det bästa från

vår blogg den här månaden?

 

Röstsökningar, hur hanterar du det?

Röstsökningar, voice searches, ska enligt vissa bedömningar öka dramatiskt under de närmaste åren. Så mycket som 50% har vi sett profetior om (visserligen rätt seriös bedömare). Frågan är hur man i SEO-världen ska hantera detta?

Läs mer här!
 

Släpp din AdWords-prestige

Som företagsledare är det lite pinsamt att erkänna det men vi är en grupp människor som ofta agerar precis som treåringar. ”Jag kan själv” är vad som gjorde oss till företagare en gång i tiden men det kan också vara det som håller oss tillbaka.
 
Copyright © 2017 M Brath AB, All rights reserved.