Blogg & Insikter

Röstsökningar, hur hanterar du det?

Röstsökningar, voice searches, ska enligt vissa bedömningar öka dramatiskt under de närmaste åren. Så mycket som 50% har vi sett profetior om (visserligen rätt seriös bedömare). Frågan är hur man i SEO-världen ska hantera detta?

Vissa källor menar att 2020 kommer vi göra så mycket som 50% av alla sökningar med rösten. Det här kommer naturligtvis påverka hur du måste göra din SEO. Om vi tittar på hur mobila sökningarnas dramatiska ökning påverkat sökmotoroptimeringen så borde vi kunna göra lite gissningar om röstsökningar också.

Betalsätt?

Till att börja med tog det lång tid innan det började genomföras några faktiska köp i mobilen. Det var mycket sök och liten verkstad i flera år. Förmodligen på grund av dåligt anpassade betalsystem för mobil och säkert också för att man var ovan. På en röstsökning kan man gissa att det kommer se likadant ut, besökaren som söker med rösten vill nog inte gärna helt plötsligt byta till att fylla i användardata för hand. Det kan vara så att betalleverantörer är mer med i matchen i den här vändan och anpassar sig snabbare.

Intent?

Google pratar mycket om intent, vilken avsikt den som söker har med sin sökning.  Är du ute efter information eller vill du köpa något när du gör just den sökningen? Min gissning är att under överskådlig framtid kommer vi inte välja att använda rösten när vi är ute efter att genomföra köp. Hitta närmaste restaurang låter rimligt, vädret i Norrköping likaså, att med röst genomföra ett köp av ny soffa låter mer orimligt.

Feta fingrar?

En annan intressant aspekt är feta fingrar-fenomenet på mobilen, en stor andel av de klick på annonser som görs är av misstag. Det är rimligt att gissa att det samma kommer hända med röst en hel del, det kommer vara allt krångligare att komma exakt rätt i alla lägen. “Sa du Los Angeles? SAS inrikes har inga flyg till Los Angeles” är en fras ur min egen historia som jag fortfarande fnissar åt ibland. Kanske är det så att felhörningar utvecklas från att vara att man går runt och tror att Depeche Modes låt heter “Just can’t get it up” till att man råkar beställa resor.

Det sätter också ett lite intressant ljus på att Google gör Adwords lite “slarvigare”. Du kan inte längre styra lika exakt vad du ska annonsera på, utan du kommer få med andra varianter av ordet (böjningar i första hand) även i exakt match. Fundera på det i kombination med feta fingrar och röstklick.t

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *