Därför misslyckas din inhouse-SEO

SEO är en bransch där skala ger extra fördelar, det ger förstås en fördel till byråer och en nackdel till alla inhouse-satsningar. Det här är i mina ögon den allra vanligaste orsaken till att det går åt skogen när man vill lösa sin egen SEO i konkurrensutsatta segment.

Det finns egentligen två grundbultar i sökmotoroptimering. Den första är att veta vad man ska göra. Den andra är att göra det.

Den första bulten skalar som en banan. När man väl har kunskapen för att göra SEO så har man en nära nog outtömlig källa till vetande.  Utförandedelen tar förstås mer tid men det är som sagt bara hälften av arbete. Det fungerar också så att ju bättre man är i kunskap, desto mindre behöver man utföra, i viss utsträckning.

Nästan alla som misslyckas

Nästan alla inhouse-satsningar jag sett faller på en av dessa två. Antingen anställer man en senior sökmotoroptimerare som verkligen kan sin SEO eller så anställer man någon som i det närmaste är att beskriva som en utförare. Problemet med en senior är att du betalar ganska bra pengar och ändå måste få någon att utföra jobbet, min erfarenhet är att få seniorer är beredda att stanna allt för länge i en tjänst som innebär allt för mycket junior-jobb. Problemet med att anställa någon mer junior är att utan ledning från någon som genomfört ett stort antal SEO-projekt så får du mest bara en glorifierad webmaster.

Det allra vanligaste misslyckandet jag sett genom åren är idén: Om jag bygger en massa sajter och länkar till min egen, då borde jag bli nummer ett. Det här verkar ofta som en kanonidé på ritbordet. Uppskattningsvis har jag sett kanske 100 sådana försök, jag tror inte att mer än en handfull lyckats längre än ett eller två år. Sedan läggs det ner, glöms bort eller slutar helt enkelt leverera värde. Inget ont om alla som arbetar inhouse, det är min bild att det här i många fall helt enkelt inte är genomförbart. Det går åtminstone inte att genomföra bra och på ett hållbart sätt.

Jag tror ändå att vi kommer se mer inhouse

I ett samtal med en tidigare kollega som nu sitter som inhouse i en av Europas största onlineföretag gick det upp för mig. Han är inte så nöjd med vad de kan göra, han är ofta ensam med SEO-kunskaper i projekten och har där ingen att bolla med. Visst har han juniorer som kan utföra arbetet (det är en stor satsning) men när Google gör större uppdateringar är det bara han.

Trots detta blev det ganska tydligt för mig att det blir mer och mer inhouse-SEO, anledningen är att sökmotoroptimering på en någorlunda nivå börjar bli allt mer tillgängligt. Det finns allt fler som klarar av att driva SEO-projekt när de inte är allt för komplexa. Det gör att det går att anställa, även om man inte är en byrå.

Mer läsning

Om du är intresserad av mer läsning på området kan jag rekommendera en tidigare artikel jag skrivit på samma spår. Därför är det så svårt med Inhouse-SEO. En lite annan anledning till en annan typ av komplexitet.

Kommentarer

  1. Jag är enig när du skriver att de flesta inhouse-SEO:arna misslyckas. Däremot anser jag att byråer misslyckas lika ofta.

    Byårer kan inte erbjuda lika bra länkar som en inhouse-seo kan göra genom outreach och targetade länkköp.

  2. Ja, det är helt så att det misslyckas för byråer också, även om det inte riktigt är poängen med posten. Viljan här är ju att pinpointa vad som går fel för att man ska kunna komma framåt i sin satsning.

    Däremot delar jag inte alls din bild att byråer generellt skulle vara sämre på länkar, mina erfarenheter är helt klart motsatsen. Jag tycker att det ofta är tydligt att en inhouse-satsning sällan har erfarenheten som behövs för att kunna förstå vad som händer om länkbygget skalas upp. Man behöver ofta ha åtminstone en handfull år och några tiotal projekt bakom sig för att greppa till exempel hur länkbygge påverkas av de många olika filter Google har. Riktade länkköp som du nämner är ju just något som traditionellt skapat stora problem och något som Google inte ser på med särskilt blida ögon. Jag är fullt medveten om att det här gäller många typer av länkbygge men här har ju Google de senaste åren, framförallt i USA gått fram med den stora släggan och statuerat exempel med dem som gjort det i skala.

  3. Ja det är nog inte helt lätt att hitta rätt inhouse-seo. Det är förmodligen bra mycket svårare än att hitta en ok seo-byrå.

    När jag säger riktade länkköp så menar jag inte gästbloggande. Utan att man kontaktar webmasters med sajter inom den nisch man jobbar med, där länkförsäljning är inget man gör i skala eller skyltar med. Sådana typer av länkar är enligt mig, många gånger bättre än de flesta SEO-byråer erbjuder.

    Majoriteten av SEO-byråer erbjuder enbarteller till stor del, bara länkar från snapade sajter, utan besökare eller utan något riktigt värde. Kvalitén är dessutom i många fall väldigt låg. Det är inte sällan jag ser länkar från SEO-byråer vars inlänkar är = 0

    Det bör om något, vara ganska lätt för Google i framtiden att genomskåda. Enligt mig.

  4. Jag vill nog återigen, hävda att det ofta ligger högre risk i den typen av köp, särskilt när det görs i skala. Som du säkert vet är det inte något som är särskilt ovanligt varken i världen eller i Sverige, i vårt lilla land framförallt kanske inom segmenten med hög risk/reward.

    Jag har själv, tidigare i min karriär, lett omställningsarbete från den typen av arbete i stor skala till content marketing/outreach just på grund av stor risk både för manuella åtgärder och filter. Om vi tittar på Sverige som marknad så är det en liten marknad och det svenska internet är inte så stort, för att komma upp i en vettig volym där konkurrensen är något högre kommer du behöva kontakta gott om webmasters eller sajter med hög profil. Det har varit en rad debakel bara i vår svenska historia till exempel när en rad dagstidningar sålde länkar på det sättet, det här är självklart något man är medveten om på Google.

    Med det sagt, om det görs snyggt och smart och inte i allt för stor skala så kan det helt klart vara effektivt. Att Google ogillar det å andra sidan ska det väl inte råda någon tvekan om?

  5. Jag är inte enig om du menar att det är mer riskabelt än att köpa länkar från byråer, vars länkar placeras på snapade domäner, i meningslösa blogginlägg, och där länkprofilen är tveksam. Ofta är även varenda sida/inlägg på dessa sajter fyllda med länkar till kunder.

    En sådan länk, i ett sådant inlägg, på en sådan sajt har 0 värde för en eventuell besökare.

    Fixar man däremot en länk på en sajt som har riktiga läsare, och som dessutom är nyttig för besökaren så tror jag det är både starkare och mindre risk jämfört med exemplet ovan. (Som vi inte ska förneka, görs av majoriten Seo-byråer)

    Outreach & PR är ju dock helt klart det bättre sättet vad gäller risk. Det verkar dock utföras i mindre skala då byråer enklare skalar upp länkar i sitt egna nätverk.

  6. Jag skulle inte vilja hålla med om att de flesta SEO-byråer jobbar med att köpa länkar på sajter med trafik, inte heller vill jag hålla med om att de skulle publicera inlägg med länkar till massor av kunder någonstans. Är medveten om att det är svårt att argumentera mot det jag säger utan att börja anklaga folk men jag upplever verkligen att din bild av hur SEO går till i Sverige är lite gammal (eller snäv). Jag håller ganska bra uppsikt på vad som görs i branschen och delar verkligen inte din bild, särskilt om länkköpen.

    Sedan vill jag än en gång poängtera risken med det genom att prata lite om kontroll. Om man lärt sig något av Penguin så är det att de som köpt mycket länkar på det sättet hade ett oerhört jobb att kontakta alla och be dem ta bort länkarna. I vissa fall också betala för borttagning. Man ska alltså inte underskatta att ha kontroll över sin länkprofil. I många fall var det nära nog lika tidskrävande att få bort länkarna som det var att skaffa dem.

  7. Tror du missförstod mig. Jag menade att majoriteten av SEO-byråer bygger länkar genom sina egna nätverk. (snapade domäner). Som ofta har dåliga länkprofiler (både till volym av länkar samt kvalité )

    Jag menade inte att kunderna får dela på samma inlägg – utan att SEO-byrån skapar en ny bloggpost för varje länk till kund. Dock ofta under <350 ord, inget speciellt värde i texten (ordb**sande).

    Detta sätt är enligt mig ett ganska genomskinligt tillvägagångssätt och som dessutom ger tveksam kraft.

    Jag dissar inte länkbygge via snapade domäner. Jag dissar dock länkbygge från snapade domäner som görs väldigt dåligt. Tyvärr tycker jag det utförs dåligt av de flesta i branschen (utan att nämna några namn)…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *