Därför är inhouse-SEO så svårt

En sökmotoroptimerare behöver en budget, att göra SEO utan en är mycket krångligare än att göra SEO med. Min gissning är att det är vad man missar att ta i beräkning när man anställer sin första SEO-specialist.

Ibland lyckas SEO inhouse väldigt bra men riktigt ofta floppar det lika illa som Friends in need. De gånger som det lyckas, enligt min erfarenhet, är när man verkligen satsar på allvar. Ett väl balanserat SEO-team med alla de kompetenser som krävs för ett lyckat SEO-arbete och en budget som inte begränsar sig till deras löner. Om vi för ögonblicket glömmer bort storsatsningarna på SEO och istället tittar på de försök som misslyckas ser jag två tydliga tendenser.

Första SEO-jobbet

En stackars nybörjare

Den första typen av misslyckande som jag ofta ser när det gäller inhouse-SEO är de företag som anställer någon stackars yngling som inte sitter på särskilt stor erfarenhet av SEO och som förväntas trolla ihop något av inget. Det finns en egenskap hos sökmotoroptimering som gör det här dödfött redan från början. Det finns ett tröskelvärde på SEO-kunskaper. Innan dina kunskaper klättrat över den tröskeln är du inte bra för företaget. Antingen når du dåliga resultat eller så utsätter du sajten du arbetar med för allt för stora risker. Det här går att komma runt om man får arbeta i en miljö där det finns mer erfarna sökmotoroptimerare som kan styra arbetet rätt, i ett större team eller på en byrå.

Att sätta någon stackars tonåring till att försöka haxxa ihop en bra sökmotoroptimering på en viktig sajt kan ses som en billig lösning men allt som oftast är det varken billigt på kort sikt eller lång sikt. En lön med alla kostnader är större än många budgetar hos de flesta SEO-byråerna. Dessutom kan det på lite sikt, om det görs okontrollerad SEO, resultera i filter och manuella åtgärder.

I will defend myself, your honor

Den andra typen är där man tänker sig att nu ska jag minsann göra allt själv. Visst finns det exempel på när det här fungerat finfint men det är i mina ögon ett så konstigt ställningstagande. SEO är komplext även om det inte är helt lätt att se hur komplext det är. Skriva texter och ändra rubriker är väl simpelt men det är inte det som kommer göra skillnad. Jag får hela tiden känslan av Hollywood-rättegångens “I will defend myself, your honor” när jag hör att man själv satt sig in i SEO lite. Om du inte också är sugen på att vara ditt eget juridiska ombud, hur tusan kan du då välja att göra din SEO? Riskerna känns väldigt närliggande.

Trots mitt rykte som sökmotoroptimerare och min förmåga att bli fullständigt besatt av vad jag håller på med är det min bild att jag inte var en sökmotoroptimerare att räkna med förrän efter åtminstone något år av hårt arbete. Vi ska komma ihåg att det var mycket lättare på den tiden också och riskerna var mindre. Jag skulle inte under några omständigheter idag släppa loss en nybörjare på mina sajter, du borde inte göra det heller.

Om du tvunget vill göra det själv, skaffa åtminstone någon du kan fråga. Om det är någon du känner eller om det är i formen av en retainer på en byrå spelar inte så stor roll, det viktiga är att du inte chansar.

För dig som är intresserad av mer läsning på ämnet finns ännu en artikel: Därför går din inhouse-SEO åt skogen.

Kommentarer

  1. Lika ofta floppar (om inte fler gånger) även SEO-byråer man anlitar. Fördelen med byrå är väl kanske att man snabbt kan säga upp avtalet (fast å andra sidan har många långa avtalstider).

    En annan skillnad på inhouse & byrå är att det sistnämnda i de flesta fall handlar om länkbygge. Men det är ju en kostnadsfråga, inhouse kommer i majoriteten av fall vara dyrare.

  2. Visst kan det floppa när man valt fel byrå också (ibland säkert trots att man valt riktigt bra) men då ska man se till att, precis som du säger, ha skrivit ett avtal som bara är att avbryta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *