Släpp din Adwords-prestige

Som företagsledare är det lite pinsamt att erkänna det men vi är en grupp människor som ofta agerar precis som treåringar. ”Jag kan själv” är vad som gjorde oss till företagare en gång i tiden men det kan också vara det som håller oss tillbaka.

Leda istället för att ledas, ”jag kan själv” är grunden i mångas företag. Att starta ett företag kräver att man vill lösa uppgiften själv, att man vill göra bättre, smartare, billigare än de andra. I början krävs det här, efter ett tag kan det bli det som håller dig tillbaka.

Förr eller senare måste du som företagare våga släppa uppgifter till medarbetare, konsulter och faktiskt också kunder. Det här kan vara riktigt jobbigt för den som byggt sitt liv på att göra saker själv, särskilt om man är stolt över det man åstadkommit. Därför ska vi prata lite om Adwords-prestige idag.

Du måste sluta göra din annonsering själv

Google säljer in idén om annonsering i deras sökmotor som att du bara laddar upp pengar och väljer sökord. Adwords är grundutförandet enkel, på samma sätt som spelet Othello eller Schack. Det är inte systemet som är problemet, det är den mördande konkurrensen som i alla lägen vill ta dina klick och tömma dig på pengar.

Det hela ser enkelt ut, släng upp en annons på bred matchning och buda så mycket du har råd med. Problemet är att konkurrenten är vass på det här, de har bättre struktur i kontona, bättre annonser och smartare bud. Deras Cost Per Acquisition är lägre alltså kan de ifrån dig ännu mer klick. Det enda som står i vägen för dig är din prestige. Om du skulle släppa på den och släppa in en specialist, anställd eller byrå, så skulle du kunna vinna spelet.

Jag är medveten om att annonseringen är viktig för ditt företag, jag är också medveten om att du lagt massor av timmar på kontot. Det är inte roligt att låta någon köra över det arbete du gjort men är det verkligen viktigare med prestigen än med intäkten? Det är väl inte så konstigt att en specialist är bättre på annonseringen? Du har ju ett helt företag att sköta medan specialisten bara sysslat med Adwords. På samma sätt som jag aldrig accepterar någon sorts generell sökmarknadsförare (SEO och SEM är två skilda discipliner) är det orimligt att du tycker att man ska vara VD och Annonsskribent samtidigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *