Nyhetsbrevet som lyfter din onlinemarknadsföring
November 2017
De hetaste politiska partierna i Google
- Hela listan

Ett bra sätt att mäta det allmänna intresset för något är att titta på hur många sökningar som görs kring ämnet. I Google AdWords finns Keyword Tool som kan ge oss aktuella data på sökningar som görs. Man ska komma ihåg att datan inte är exakt och det finns felmarginaler.

Vi satte ihop en topplista som vi tyckte var intressant, såhär ett år innan val, över de mest eftersökta politiska partierna under oktober 2017:

1.    Moderaterna (93 600 sökningar)
2.    Socialdemokraterna (55 300 sökningar)
3.    Sverigedemokraterna (45 200 sökningar)
4.    Centerpartiet (37 000 sökningar)

5.    Kristdemokraterna (29 600 sökningar)
6.    Miljöpartiet (27 400 sökningar)
7.    Vänsterpartiet (26 200 sökningar)
8.    Liberalerna (24 300 sökningar)
9.    Feministiskt Initiativ (11 000 sökningar)
10. Piratpartiet (3 120 sökningar)

I sökningarna ingår partinamn (inklusive Liberalernas äldre namn Folkpartiet) och partiledares namn.

Partirelaterade sökningar

Det är intressant att titta på hur olika sökningarna är beroende på vilket parti det gäller. För Feministiskt Initiativ är Gudryn Schyman en populär sökning, medan Jonas Sjöstedt inte verkar lika intressant som Vänsterpartiet och samma med Jan Björklund för Liberalerna.

Moderaternas nytillsatte partiledare var en populär sökning i oktober, han får ungefär dubbelt så många sökningar än sitt eget parti. Och faktiskt ungefär dubbelt så många sökningar som sin största konkurrent, Stefan Löfvén.

Här kommer datan sorterat utifrån parti:

1. Moderaterna
moderaterna – 33 100 sökningar
ulf kristersson – 60 500 sökningar

2. Socialdemokraterna
socialdemokraterna – 22 200 sökningar
stefan löfven – 33 100 sökningar

3. Sverigedemokraterna
sverigedemokraterna – 27 100 sökningar
jimmie åkesson – 18 100 sökningar

4. Centerpartiet
centerpartiet - 14 800 sökningar
annie lööf - 22 200 sökningar

5. Kristdemokraterna
kristdemokraterna – 14 800 sökningar
ebba busch thor – 14 800 sökningar

6. Miljöpartiet
miljöpartiet – 12 100 sökningar
gustav fridolin – 9 900 sökningar
isabella lövin – 5 400 sökningar

7. Vänsterpartiet
vänsterpartiet – 18 100 sökningar
jonas sjöstedt – 8 100 sökningar

8. Liberalerna
liberalerna – 14 800 sökningar
folkpartiet – 2 900 sökningar
jan björklund – 6 600 sökningar

9. Feministiskt Initiativ
feministiskt initiativ – 4 400 sökningar
gudrun schyman – 6 600 sökningar

10. Piratpartiet
piratpartiet – 2 400 sökningar
magnus andersson – 720 sökningar


Mer från vår blogg inom ämnet politisk SEO
 


Hur kan man använda sig av sökresultatet som politiskt parti?

När vi bildar oss en uppfattning idag gör vi det genom en mix av intryck som tidigare inte fanns. Där vi förr läste ledare, slog i uppslagsverk och lärde oss i skolan hämtar vi allt oftare vår kunskap från helt andra källor online. Det behöver man som politiskt parti dra nytta av.

 


SEO avgör valet?

En studie från USA har visat att obestämda väljare kan påverkas med upp till 20% av sökresultaten. Vi har undersökt hur de svenska partierna syns.
 
Copyright © 2017 M Brath AB, All rights reserved.

Kontakta oss:
info@brath.se 
020-10 00 08