Blogg & Insikter

Sökmotorerna avgörande i valet? Politisk SEO

En studie från USA visar att positioner i sökmotorer påverkar utgången av valet. Rapporten visar att de som röstar kan påverkas märkbart av hur kandidaternas namn, kampanjnyheter och artiklar rankar i sökresultaten.

En studie av Robert Epstein och Ronald E. Robertson kan visa att sökmotoroptimering spelar roll för utgången av val. “Biased search rankings can shift the voting preferences of undecided voters by 20 percent or more” säger man i rapporten. Då en kandidat får mer synlighet i sökmotorer ökar också påverkan och även små förändringar i position kan göra skillnader i väljarnas åsikter.

De svenska partiernas resultat

Synlighet i sökmotorer mot väljarstöd - diagram

Synlighet i sökmotorer respektive väljarstöd enligt senaste undersökningen från SIFO (2017-09-16)

Som svensk är man förstås extra intresserad av de svenska partiernas synlighet i sökmotor inför valet. Vi har därför gjort en liten undersökning hur Google-temperaturen är i respektive parti. Sammanfattningsvis kan vi säga att SD, MP och Socialdemokraterna toppar, i den ordning. Här är listan:

  1. sd.se (8,111)
  2. mp.se (7,016)
  3. socialdemokraterna.se (5,582)
  4. vansterpartiet.se (4,105)
  5. centerpartiet.se (3,807)
  6. liberalerna.se (3,063)
  7. kristdemokraterna.se (3,035)
  8. moderaterna.se (2,579)

Vad betyder värdena?

Värdet vi använt ovan kommer från Sistrix som mäter över en miljon svenska sökord. Från dessa har vi tagit fram alla ord där partierna finns på topp hundra. De har sedan viktats mot antalet sökningar och vilken position man har på sökordet. Ett högre värde antyder alltså att man får mer trafik från sökmotorer.

Några intressanta sökord

Aktuellt sökresultat för “Försvarspolitik”, notera att sökresultatet har geografisk påverkan (sökningen är gjord från Örnsköldsvik), varför det skiljer sig något mot undersökningens opåverkade resultat.

Som en personlig betraktelse efter att ha gjort lite snabba analyser av de sökord respektive parti syns på och deras positioner är det tydligt att det finns partier som ligger långt före övriga. Det finns en inneboende styrka i att vara stor när sökmotorer viktar sajters auktoritet. Trots detta sticker till exempel Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna ut, de har helt enkelt gjort ett bättre jobb med sin sökmotoroptimering, särskilt de sistnämnda. Om man räknar bort varumärkessökningar (t ex centern för centerpartiet.se) så är det tydligt att allians-partierna ligger långt efter. Även om man i vissa fall har relativt bra synlighet i förhållande till sin storlek är det i mångt och mycket på icke politiska sökord, den som söker efter skolpolitik eller försvarspolitik kommer att landa hos Sverigedemokraterna, något som kanske borde vara ett paradnummer för Alliansen.

För att få en rimlig bild av de olika partiernas placeringar har vi tagit fram ett urval av sökord där respektive parti går att hitta på första sidan i Google. Positionen, inom parentes, är från 2017-09-17, från Google.se, utan geografisk eller sökhistorisk bias (sökmotorer anpassar annars sökningar från dina specifika egenskaper).

Socialdemokraterna

  • bli medlem (1)
  • vår politik (1)
  • första maj (1)
  • den svenska modellen (1)
  • invandrare tar våra jobb (2)
  • rätt till heltid (3)
  • socialbidrag (4)
  • föräldraförsäkring (4)
  • restaurangmomsen (5)
  • välfärd (7)

Moderaterna

  • bli medlem (2)
  • partistyrelse (9)
  • gåva (11)
  • bidrag till invandrare (11)
  • tiggeriet i sverige (12)

Sverigedemokraterna

  • skolpolitik (1)
  • försvarspolitik (1)
  • partiprogram (4)
  • miljöpolitik (4)
  • extraval sverige (4)
  • sveriges invandringspolitik (5)
  • begränsa invandringen (5)
  • politik frågor (5)

Centerpartiet

  • enkla jobb (1)
  • engagera sig politiskt (3)
  • valprogram (3)
  • välfärden (4)
  • statens uppgifter (4)
  • skuggbudget (7)

Vänsterpartiet

  • vinst i välfärden (1)
  • individuell föräldraförsäkring (1)
  • deltidsstämpla (1)
  • jämställdhetsfrågor (2)
  • partiledare lön (2)
  • ensamstående föräldrar (3)

Liberalerna

  • politisk sekreterare (2)
  • jakobsberg bibliotek öppettider (2)
  • socialt utanförskap (4)
  • utanförskap i samhället (4)
  • polislön (6)

Miljöpartiet

  • engagera dig (1)
  • höja bensinskatten (3)
  • stockholmsregionen (4)
  • så röstar du (4)
  • skatteutskottet (7)

Kristdemokraterna

  • minska arbetslösheten (6)
  • motion riksdagen (8)
  • pressektreterare (9)
  • skolarbete (10)

Det är inte för sent för eftersläntrarna

Det går att själv påverka sökresultaten och det hantverket heter sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är av naturen ett relativt långsamt arbete som handlar om att påverka Googles algoritm (inga andra sökmotorer är intressanta i Sverige på grund av Googles dominerande ställning). Att börja med sökmotoroptimering idag skulle kunna ge goda resultat i tid för valet och valupptakten.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

18 september, 2017

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *