Blogg & Insikter

Sistrix – verktyg för SEO

Sistrix är ett lysande verktyg för den som vill få en snabb överblick. Så pass bra är det att det lyckats övertyga den här verktygsfientlige sökmotoroptimeraren att det faktiskt är ett SEO-verktyg att använda.

På senare tid har jag personligen börjat använda Sistrix i princip dagligen. Framförallt använder jag själv det för att få uppslag på sökord och jämföra mot konkurrenter men det finns många andra användningsområden. Jag tänkte att jag skulle lista några saker som jag gör ofta med Sistrix, det finns långt många fler funktioner men det här är mina favoriter.

Sistrix

Visibility index och Interesting rankings

Som alltid så är jag noga med att man ska ta sådana här saker med en nypa salt men som källa till uppslag är det ett ett intressant litet verktyg. Sistrix köpte nyligen upp SEOlytics och har, om jag fattat rätt, införlivat deras data.

För en snabb jämförelse med konkurrenterna och för att hitta vad de syns på som du inte tänkt på är dessa två fullt tillräckliga. Här kan du få uppslag, se var konkurrenterna lagt energi och kanske själv bygga content som matchar. På Brath jobbar vi aktivt med det löpande och då är Sistrix en bra hjälpande hand.

Keywords Ideas

För en lite större djupdykning på samma tema kan det vara värt att lägga tid på att använda funktionen Keyword Ideas på sin egen och på konkurrenternas sajter. Det behövs göras en hel del manuellt sållande, till exempel är 40-timmars arbetsvecka i oändligt många variationer något som föreslås för Brath och det vet vi ju hur fel det är. Verktyget är ändå användbart då det spottar ur sig en hel del mer än vad Googles verktyg gör.

SEM-verktygen

Tyvärr upplever jag inte att SEM-verktygen är av samma klass som det som kom från SEOlytics. Visserligen går det att plocka ut Ad-copy och sökord från konkurrenter på liknande sätt men det är långt ifrån ett komplett set av annonser. För vår egen Brath.se får jag till exempel bara fram en handfull sökord.

IP-nummer

Som avslutning vill jag lyfta ett till problem hos Sistrix och det är att de inte verkar behandlas som att de har svenska IP-nummer för de svenska sökresultaten, åtminstone inte fullt ut. De positioner som visas verkar i större utsträckning stämma med en utländsk sökning på svenska på Google.se.

Sammanfattande omdöme av Sistrix

Jag gillade verkligen SEOlytics när de båda konkurrerade. Nu har jag sakta men säkert lärt mig tycka om Sistrix och tycker att det är ett verktyg värt att använda. Detta trots problemen jag tog upp. Om du vill testa själv hittar du verktyget här.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

1 november, 2016

3 kommentarer

    Vad säger du om Ahrefs v/s Sistrix då?

    Svara

    Tack för tipset Magnus :).

    Suttit med det i några timmar nu och tycker det är ett bra verktyg!

    Svara

    Håkan, nu har jag inte använt Ahrefs på länge men kan ta en titt och göra en jämförelse.

    Robert, vad bra!

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *