Blogg & Insikter

Outreach, bloggande och sökmotoroptimering

 

Outreach är ett känsligt ämne inom svensk sökmotoroptimering. Det låter kanske konstigt men det beror på att det finns många som arbetar med en skev form av outreach och den skeva formen skapar problem, etiska faktiskt.

Det är sällan rimligt att prata om etik och sökmotoroptimering, om man tävlar mot en algoritm med fasta regler kan man knappast beskyllas för att vara oetisk för att man vinner. Branschen är så pass enig här att man mer eller mindre systematiskt driver med alla som drar fram den gamla klyschan om etisk seo.

Problemet med outreach inom svensk sökmkotoroptimering skiljer sig från andra problem. Problemet är att man, när man arbetar med en väldigt vanlig avart av outreach så är man och tassar i utkanterna av marknadsföringslagen. Det är nämligen så att det som ibland i Sverige kallas outreach egentligen bara är att maila bloggare och be dem att få köpa plats på bloggen. Om någon betalar dig för att publicera något, då ska det märkas som annons, många har skrivit om det här tidigare. Problemet med att märka ut ett inlägg som sponsrat eller som annons är nämligen att Google kommer reagera negativt på det, de vill inte att man ska klättra i sökresultaten med hjälp av betalda artiklar.

Vad är outreach egentligen?

Om vi slutar fundera över den här specifika avarten av outreach för ett ögonblick och går igenom vad outreach är och hur det går till istället så blir det kanske klarare. Outreach är det arbete som går ut på att sprida sitt innehåll till bloggare, webmasters och publicister på nätet. I det här finns gott om likheter med pr-branschen även om slutmålet är ett annat. Grunden är att du ska vara intressant eller ha något som är tillräckligt intressant för att när du tar kontakt med en publicist så ska denne vilja skriva om det. Men kan vara intressant på olika sätt, det kan handla om att ge en fördjupad förståelse inom ett ämne, ha en produkt som är så pass attraktiv att den är värd uppmärksamhet eller något annat som kan fånga en bloggares eller webmasters intresse.

Om man inte lyckas med något av sätten att vara intressant tar en del till knepet att lägga lite pengar i kuvertet. Det som händer när det kommer pengar med i konversationen är att du flyttar från att vara redaktionellt innehåll till att vara sponsrat. På samma sätt som dagstidningarna har vattentäta skott mellan annons och redaktion så behöver bloggare ha det. När Financial Times nyligen utsattes för tryck från HP då de inte gillat en artikel om dem och hotade med att sluta annonsera fick de det här glasklara svaret:

It is my editors’ steadfast refusal to consider the impact of stories on advertisers that makes us the decent newspaper we are. It is why I want to go on working here. It is why the FT goes on paying me.

En riktig outreachkampanj inom sökmotoroptimering ligger klart på den redaktionella sidan, eftersom den andra ekvationen är omöjlig. Om texten är annonsmärkt följer den lagen men då räknar Google också bort den (ibland kan den till och med ge negativ effekt). Det är därför så många av de mer skumma förfrågningarna när det gäller att publicera annonstexter på bloggar kommer från SEO-företag. Oftast SEO-företag som då inte sitter i Sverige, eller åtminstone från ett kontor de har i något annat land under ett annat namn. Det är dessutom så att det är inte de som köper texten som bryter mot någon lag, det är den som publicerar den.

Det är därför man kan fortsätta med den här verksamheten. Till kunden säger man att man gör outreach (vilket jag inte anser att det ens är) och sen låter man ett utländskt bolag köpa inlägg hos intet ont anande bloggare som säkert inte känner till lagtexten.

Det går att göra riktig outreach

Mig veterligen gör ingen av alla dessa någon riktig outreach men det är fullt möjligt, det som kanske ska vara en varningsflagg för dig som köpare är ifall det låter väldigt billigt. För dig som bloggare ska du säkerställa att du ALLTID märker betalda poster.

Bloggare

För att det ska vara på riktigt redaktionellt finns det ett antal saker som måste till. Till att börja med kan den som kontaktat dig inte bestämma vad som ska skrivas, om du ska göra en recension av något kan ingen kräva att resultatet är positivt, du har all rätt i världen att totalsåga en tjänst om du vill det. Du får som sagt inte få betalt och ingen kan kräva ATT du skriver, du får ju nämligen inte betalt. Om en outreach-byrå ligger på dig i veckor om att skriva om ett event, du går på eventet och har roligt, äter gratis snittar och får se någon produktlansering kan de ändå inte kräva något i gengäld. Du skriver om du vill skriva.

Byråer

Ni byråer som hävdar att ni gör outreach, lägg av med att köpa bloggposter om ni inte vill ha dem annonsmärkta. Jag är medveten om att det är ett lättare sätt men är ni så satans inkompetenta?

Brasklapp

Som en liten brasklapp till sist, jag har själv ett mycket kort tag arbetat på en byrå som haft detta som metod. Jag sa ganska snabbt upp mig, inte bara av den anledningen men det var en del i det. Jag och mina kollegor försökte dessutom styra bort verksamheten från det här köpandet, kanske inte i första hand av moraliska skäl (det är som sagt inte fel av byrån, det är fel av webmastern) utan för att det är dålig sökmotoroptimering som inte är långsiktig och hållbar. Det går nämligen att göra riktig outreach.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

19 februari, 2016

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *