Om rätt person tillverkat din hammare eller stekpanna, då ökar värdet radikalt på den. Det finns ett antal Youtube-kändisar som säljer prylar de tillverkat, med ordentligt höga priser. Rätt gjort borde man kunna vända funktionen, låt den som tillverkar grejerna bli kändis, snarare än tvärt om.
Alec Steele, en välkänd Youtuber inom smide, med över 2 miljoner följare säljer sina alster på alecsteeleshop.com. Just idag kan man köpa en dolk i damaskerat stål för 4 950 dollar. Kniven är ett gott hantverk men vi kan nog sluta oss till att det finns en viss premium i priset på grund av kändisskapet. Man har fått se hur just den dolken tillverkats så den kommer med en historia.
Smide på Youtube är en relativt stor grej, det finns ett stort intresse och många kanaler. I mina ögon finns det inget som hindrar att till exempel Gränsfors skulle göra en ordentlig satsning. Man har internationellt erkänd kvalitet, massor av lokalhistoria och smider yxor för hand. Jag vill inte påstå att de kan ta 40 000 kronor för en yxa men om man fick lära känna smederna. Om man fick se en yxa lik den man själv köper smidas och fick en utförlig beskrivning om när, av vem och hur just det exemplar man själv håller i är jag säker på att de skulle betinga ett högre pris än idag.
Låter det bara som en marknadskanal?
Nu invänder du kanske att ni redan har provat synas på Youtube. Idén är inte att använda Youtube för marknadsföring, idén är att skapa produkter för Youtube. Tänk inte att det är en marknadskanal, tänk att det är en huvudverksamhet och att du ska bygga en affär.
Gränsforsexemplet kan visa oss tydligare, använd inte Youtube för att marknadsföra yxorna. Skapa en Youtubekanal där man får se smidet, där smeden berättar om svårigheten, vad som går fel med yxan, när det blir rätt och vad man som gör en bra yxa. Låt oss se hur yxan blir till, med känslor, professionalitet, arbetsglädje och stolthet. Sälj sedan en premiumserie av yxor som bara intresserar dem som följer kanalen. Numrera dem, signera dem och presentera smeden ordentligt i butiken. Ta 3 gånger så mycket betalt. Istället för 1500 ta 4500.
Vilka andra skulle kunna göra detta?
Jag ser framför mig att det finns en rad områden där man kan hitta produkter som lämpar sig särskilt väl för Youtube. Här är några exempel:
- Livsmedel – Bonde, Styckning, Restaurang eller delikatessbutik
- Alla former av husdjursuppfödning, varför får man inte lära känna valparna?
- Fordon – Det är redan en lång resa att tillverka en bil, varför är den inte signerad?
- Samtliga verktyg – Mängden hantverkare, proffs som amatörer, som uppskattar prylar med en story är stor.
Kommer du på fler områden?
Fler affärsidéer
Den här artikeln är en del av vår serie om affärsidéer. Där samlar vi våra skojigaste, smartaste och intressantaste idéer som vi själva, eller våra läsare, helt enkelt inte hinner göra något av. Förhoppningen är att det ska inspirera dig till att komma igång eller få en nytändning i ditt entreprenörskap.
Jb
Om jag inte minns fel så får man med ett litet häfte som berättar om Gränsfors yxor och dess historia och alla yxor är redan märkta med signatur. Så det var inget nytt ? Skulle vara att skapa mer hype med en YouTubefilm då.
Magnus Bråth
Ja, jag använder Gränsfors som exempel just för att de är på gränsen till att göra det här klockrent. Jag är också medveten om att de är “signerade” se till exempel bilden på min yxa i toppen. Signaturen betyder inget för mig däremot, för jag vet inte vem det är.
Tänk inte heller att det är en Youtube-film som ska göras, tänk att det är hela tillverkningen som ska visas. Jag tänker 1 film i veckan minst. Titta på det här exemplet: https://www.youtube.com/watch?v=3XxMcsZ4fEg
Den kniven är till salu för 950 dollar och kommer säljas precis som allt annat de gör. Du hittar den här: https://alecsteeleshop.com/products/damascus-push-dagger
Om det hade varit en anonym signatur och en folder om hur de tillverkat den hade den aldrig gått för det priset, det som krävs är berättelsen.