SEOlytics är ett analysverktyg för sökmotoroptimering som vi på Brath använder riktigt ofta. Det finns ett antal funktioner som är särskilt intressanta och jag tänkte att vi skulle visa hur du kan använda SEOlytics för att analysera dina konkurrenters SEO.
Det främsta som SEOlytics gör, i mina ögon, är att de samlar data över 1 miljon svenska sökresultat. I dessa sökresultat håller de reda på alla sajter som syns. Det innebär att du kan få ut information om sajters generella synlighet i sökresultaten på ett mycket smidigt sätt.
SEOlytics räknar ihop alla dessa positioner till ett värde de kallar SVR. Det är långt ifrån ett exakt värde över synlighet men det ger en god indikation. De viktar i SVR in alla dina positioner, antalet sökningar på dessa och kostnaden ifall du skulle annonsera på dem. Ett sökord med mängder av sökningar och högt Adwords-pris kommer alltså betyda mycket i värdet medan ett sökord med få sökningar eller lågt pris kommer betyda mindre.
Exempel, Analys av Braths sökmotoroptimering:
Det allra första vi brukar titta på är den generella grafen som kommer ur detta SVR-värde för att få en historisk överblick. En sak som syns väldigt tydligt är Panda och Pingvin-filtren. Om du hittar ett kraftigt tapp i SVR kan du matcha datumet (Moz har en bra sammanställning) mot uppdateringarna av dessa och snabbt bilda dig en uppfattning. Om datumet sajten tappat matchar Pingvinen så vet du med ganska stor säkerhet att det är ett filter på sajten.
Hitta guldkorn
Eftersom du kan sortera på antal sökningar eller pris per klick kan du hitta ord dina konkurrenter är beredda att satsa mycket på. Genom att använda fliken Organic Rankings får du fram alla sökord som SEOlytics mäter där din konkurrent syns. Du kan sortera på de sökord där de har förstasidesplaceringar, topp tre eller varför inte på sökningar där de ligger på sidan två. I princip kommer du här få en snabb överblick över alla de positioner som driver trafik till konkurrenten.
Det enklaste sättet att hantera den informationen är ofta att helt enkelt bara härmas. Om det är lönsamt för din konkurrent är det säkert lönsamt för dig, bara att se till att ta positioner på samma sökord. De sökorden med hög volym och högt klickpris brukar vara lönsamma som tusan för sökmotoroptimeraren.
Använd deras PPC-data
En av de allra hejigaste funktionerna i SEOlytics är att de också samlar in data över allas annonser. Inte bara kan du se på vilka sökord dina konkurrenter annonserar (i fliken Domain Ads) utan också vilken sökvolym det finns där, hur mycket (ungefär) det kostar och till och med vilken annonsrubrik de använder.
Ett sätt att börja här är att ta fram vilka sökord de syns på som har hög sökvolym och lågt pris. Alla dessa är förstås inte bra men du kan hitta sökord som är eftersatta, som andra inte hittat och helt enkelt bygga landningssidor för dessa som du sedan optimerar. Ett snabbt sätt att driva stora mängder (och om du hittar bra sökord, lönsam) trafik till din sajt.
Testa gratis
Du kan testa SEOlytics gratis och du hittar det här. Det är ett verktyg vi verkligen kan rekommendera och det kommer ge dig större insikter och helt klart hjälpa dig göra bättre sökmotoroptimering.