Sedan 2012 har Brath arbetat med sportreseföretaget GO Sport Travel. De arrangerar resor till sport- och musikevenemang världen över. SEO har hjälpt dem fördubbla försäljningen till att nu sälja för över 50 miljoner per år.
När Per Gavelius sjösatte sitt nya bolag GOsporttravel.com för första gången kunde han knappast ha valt en sämre tidpunkt. 10 september 2001 gick sajten live, och dagen efter förändrades världen för alltid i och med 9/11-attentatet i New York. Flygförbud och rädsla var
ett faktum.
– Att sälja hockey-resor till NHL var inte det enklaste under den här perioden, minns Per. Det fanns två alternativ: lägga ner eller försöka köra ändå.
Han valde att fortsätta genom att bredda verksamheten till fotboll och formel 1, och efter ett par år var USA-hockey på tapeten igen. Dessa tre produkter har varit grundbenen för GO Sport Travel ända sedan dess, och i dag är fotbollsresor överlägset störst.
Ungefär hälften av kunderna är återkommande, enligt Per Gavlius, den andra halvan är nya kunder från Google Ads och SEO, som GO Sport Travel får hjälp av Brath med.
– Vi satte upp vårt första AdWords-konto kring 2006-2007 och drev det själva.
2012 kom Magnus Bråth tillbaka till Örnsköldsvik där GO Sport Travel har sitt säte. Från början var Per relativt tveksam till de möjliga effekterna av SEO.
– Jag var skeptisk i början, minns Per. Men redan efter ett halvår kunde vi konstatera att utfallet var betydligt bättre än vi hade trott.
Hårt SEO-arbete lönar sig
Brath började genast ställa krav. Att arbeta aktivt med sajten är mycket viktigt inom sökmotoroptimering och Per och hans team fick börja detaljbeskriva alla resorna, matcherna och ligorna. Med en stor mängd fler landningssidor och en ordentligt ökad auktoritet i sajten började positionerna komma.
– Vi fick en grundkurs i hur våra texter ska byggas upp och hur långa de ska vara. Alla på kontoret hjälps idag åt med att producera text – ju snabbare vi fyller en ny sida med innehåll, desto bättre. Brath är samtidigt väldigt proaktiva och vill hänga med i vad som händer. Allt som har med AdWords att göra sköter de åt oss. De kan få betydligt fler klick för mindre pengar än vad vi skulle kunna åstadkomma själva.
Att GO Sport Travel fick en välbehövd skjuts av att jobba mer aktivt och strukturerat med SEO och SEM är Per Gavelius övertygad om. Från en omsättning på drygt 26 miljoner 2012 landade man 2018 på 54 miljoner.
– Förklaringen är dels att vi har fått in fler större avtal och har byggt upp en stark kundbas. Dels har vi Brath som sätter en turboeffekt på allting, så att vi ständigt får ett inflöde av nya kunder till sajten. Jag kan varmt rekommendera deras tjänster, avslutar Per Gavelius
Vad Brath gör för GO Sport Travel
Idag har Brath fullt ansvar för all annonsering och optimering för sökmotorer åt GO Sport Travel. Redan från starten gick det att se ett snabbt skutt uppåt men det är först efter några år med en ombyggnad av sajten som den riktiga ökningen kom.
Vi har redan tidigare lyft fram vårt arbete med Google Ads för GO Sport Travel. Nedan hittar du lite statistik från det arbetet.
Sänkta kostnader med 13,7% och 19,9% fler kunder, så ser resultatet ut när GO Sport Travel summerar årets Adsarbete. GO Sport har länge varit en skicklig annonsör i Googles sökresultat och tog hjälp av Brath för att i första hand få lägre kostnader.
Under 2015 har sänkte GO Sport Travel annonseringskostnaden på Google Ads med 13.7% kr samtidigt som man ökade antalet omvandlingar med nära 20 procent. Det här i resebranschen som är ett av de tuffare segmenten när det kommer till sökannonsering. Företaget har sedan länge lagt en hel del resurser på att annonsera och när man kom till Brath fanns redan ett relativt väl optimerat konto.
Med målsättningen att förbättra marginalerna gick Brath in för att pressa ner klickpriset i första hand och för att öka antalet förfrågningar från kunder i andra. Med bättre marginaler är målsättningen att få en komparativ fördel mot den hårda konkurrensen och på så vis kunna växa ännu snabbare.
Arbetet med GO Sport Travels konto har tagit formen av att Brath byggt en bättre struktur med tydligare avdelade kampanjer. För att träffa mer rätt med de enskilda annonserna. När strukturen fanns på plats gick det att gå vidare med sökord och annonser för att få en högre CTR (Click Through Rate). CTR ökade jämfört med tidigare år med hela 293% vilket gav klart lägre klickpriser och därmed en minskad anskaffningskostnad per kund på 28%.
Go Sport Travel data
GO Sport Travel säljer resor till internationella evenemang där resa, boende och entrébiljett ingår. En av storsäljarna är Premier League-matcher och då ofta i London.
Adwords 2015 (jämfört med 2014)
- CPA sänkt med ungefär 500 kr (28%)
- Sänkt annonseringskostnad med 13,7%
- Ökat antal omvandlingar med 19,9%