Blogg & Insikter

Google börjar tagga AI-bilder

Google har gått ut och sagt att de kommer att tagga bilder så du vet om bilden är AI-genererad eller inte. Det här verkar vara ytterligare ett steg för att bygga tillit och ge användaren transparens. 

AI-generering av bilder är ganska coolt och framför allt enkelt! Du behöver inte kunna avancerade redigeringsprogram som Photoshop, eller vara en konstnär för att skapa bilder. Nedan bjuder jag på en genererade bild på mig som hobbit som tog ca 1 minuter att göra. Obs! Den har så klart tagit extrem artistisk frihet med mitt utseende och antal piercingar (jämför med min profilbild längre!).

Carro som AI-genrerad hobbit
Lägger man ned mer tid än jag orkar, kan dessa bilder blir mycket bättre och realistiska. Det går även ge instruktioner för att skapa helt egna bilder såsom att hitta på en produkt. Och med hjälp av AI har det aldrig varit lättare att redigera bilder för att förvränga verkligheten till det man vill. Det blir allt svårare att veta vilka bilder på nätet som är “äkta” och vilka som är helt genererade.

Varför ska Google börja tagga bilder?

Tidigare i år valde Google att gå med i C2PA – the Coalition for Content Provenance and Authenticity. Koalition ämnar att skapa globala standarder för transparent digitalt innehåll. Det är flera fina, flummiga ord som kan summeras: Googles motivation är att de vill bygga mer förtroende för vad de visar i sökresultaten:

This kind of information helps our users make more informed decisions about the content they’re engaging with — including photos, videos and audio — and builds media literacy and trust.”

Jag tycker deras beslut att tagga bilder är i grunden bra – jag vill vara säker på vad det är för typ av bild jag tittar på. Så framöver kommer du att kunna se om en bild är taggad som AI-genererade, tagen med en kamera eller om den gått igenom någon typ av AI-redigeringsprogram. Det kommer även att gälla bilder som används i Googles annonsering, exempelvis annonser/banners på Youtube.

När kommer det att ske?

Som sagt är denna funktion på G och har inte lanserats än. För att möjliggöra det behöver Google skapa en ny plats där du kan hitta den här informationen. Just nu verkar det som att informationen kommer att ligga under rubriken “om den här bilden” som du hittar genom att klicka på de 3 prickarna i Google Bildsök:

Du kommer alltså vara tvungen att söka upp informationen för varje bild, men det är ett steg i rätt riktning. Det ger oss som användare en möjlighet att vara mer källkritiska till bildinnehåll, även om väldigt få kommer att nyttja det på daglig basis. Och jag tror i framtiden kommer detta stå tydligt under varje bild.

 

Caroline Danielsson

Head of SEO

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och även vår Head of SEO.

Caroline Danielssons profilsida

26 september, 2024

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *