Blogg & Insikter

Lyrecos organiska intäkter har ökat med 109,81%

Från att vårt samarbete med Lyreco började våren 2022 har deras intäkter ökat med 109.81%. Det medför stora risker när ett välkänt varumärke byter namn. Därför vände sig Lyreco till Brath när de ville göra en migrering efter att företaget STAPLES förvärvats av Lyreco. 

När ett nytt varumärke ska implementeras är det viktigt att göra det synligt och tydligt, så snabbt som möjligt. Det kan vara utmanande, särskilt när man ska flytta över stora sajter som innehåller många sidor, kategorier och produkter. 

Det är många kunder som byter namn, och att få med allt relevant innehåll från en äldre sajt till en ny är viktigt, berättar James Dahlgren, Kundansvarig för Lyreco.

Det har varit ett samspel från dag ett, fortsätter James Dahlgren. Det finns en gemensam SEO-roadmap som vi följer tillsammans. Lyreco står för att implementera content, OnPage-rekommendationer och skriva textinnehåll. Vi på Brath fungerar som ett bollplank men vår huvudsakliga uppgift är att leverera SEO-strategier och resultat samt att vara ett stöd i migreringen. Målsättningen är att Lyreco efter migreringen ska klättra till att bli den största leverantören av kontorsmaterial i branschen. 

Stort förtroende från start

STAPLES hade bytt digital plattform två gånger på tre år och visste att de behövde hjälp av SEO-specialister när namnbytet och migrationen av hemsidan skulle ske. Därför vände sig Magnus Jason, försäljningschef digital på Lyreco, till Brath för experthjälp.

– STAPLES var ju ett välkänt varumärke i Sverige. Och vi visste att det fanns extremt många parametrar som behövde klaffa för att vår övergång till Lyreco skulle bli framgångsrik, förklarar Magnus.

En av de viktiga faktorerna var SEO. Lyreco insåg tidigt att de behövde hjälp från specialister som kunde guida dem rätt på resan.

– SEO är ju en sådan sak som många glömmer bort längs vägen. Eller så tror de att det räcker att skriva lite bra content. Men det är ju långt ifrån sanningen, utvecklar Magnus. På omvägar fick jag kontakt med specialisterna på Brath och vi fick stort förtroende redan från början.

Lyrecos mål för samarbetet är tydligt. De ska bli störst i branschen.

– Det är vårt mål, säger Magnus Jason. Det är svårt att vara något annat än nöjd hittills, särskilt när man kollar på hur kurvan för omsättning via vår SEO pekar. Men med det sagt: vi kommer inte skicka några blommor till Brath innan vi är störst. Och där är vi inte än!

Skulle ni rekommendera Brath till andra?

– Absolut! Det handlar framförallt om vårt samarbete. Vi känner att vi befinner oss i ett partnerskap med en engagerad byrå och engagerade medarbetare. Det är nyckeln till framgången, avslutar Magnus Jason, försäljningschef digital på Lyreco.

Petra Svennerskog

SEO-specialist

Petra är en av våra SEO-specialister och jobbar på Örnsköldsvikskontoret

Petra Svennerskogs profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *