Blogg & Insikter

SEO med Customhoj

Customhoj är en framgångssaga. När Adam och hans kollegor startade upp sin E-handel, hade de ingen aning om hur stor deras verksamhet skulle bli. Låt oss ta det från början.

Customhoj säljer delar till motorcyklar, framförallt till Harley Davidsons och andra custombyggda motorcyklar, på nätet. Företaget består av ett gäng motorcykelnördar som tröttnade på hur svårt det var att köpa mc-delar. Det var svårt att handla genom e-handlare – med avsaknad av bilder och bra beskrivningar.

Det fanns alltså strålande förutsättningar att kunna leverera ett stort värde till kunden – om de kunde skapa en lättnavigerad plattform. De började i liten skala, med verksamheten från ett litet garage. Kunderna älskade Customhojs E-handel, och efter bara två månader var Adam och hans kollegor tvungna att flytta till större lokaler. 

Robin Customhoj

Samarbetet med Brath 

Ända sedan starten visste Adam och gänget på Customhoj att de skulle behöva hjälp med SEO-arbetet för hemsidan. De hade en lös uppfattning om SEO men saknade den övergripande kunskapen. Det var då vi på Brath kom in i bilden.

– Brath kom och tog ett övergripande ansvar för vår SEO. De har skrivit grymma blogginlägg som driver trafik till hemsidan, kommit med skarpa tips kring vilka sökord vi ska satsa på – och inte satsa på, och levererat löpande rapporter om hur det går. Det känns tryggt att vi kan lita på dem, säger Adam på Customhoj. 

Resultatet av samarbetet 

Sedan starten av samarbetet 2022 har Customhoj blivit en stark aktör inom e-handeln. Konverteringarna har ökat med 95,7%. Den organiska trafiken har ökat med 184,3%, användare på sajten har ökat med 175%. Och intäkterna har ökat med 115%. 

Organisk trafik: Customhoj har lyckats passera tre av fyra konkurrenter, som varit aktiva längre och haft större resurser, i vad AHREFS räknar ut som “uppskattad” organisk trafik.

Ranking: Sedan starten har Customhoj haft en stark utvecklingskurva gällande sökord. För ett år sedan hade de sju topp-trerankade sökord. I juni 2023 hade den siffran ökat till 134 sökord. 

Synlighet vs konkurrenter: Utvecklingen av synligheten för sajten har gått starkt framåt sedan starten och Customhoj är snart ikapp den största konkurrenten i synlighet.

– Vi är grymt nöjda med samarbetet! Brath har levererat sedan dag ett, det är vi tacksamma för. Sedan vi teamade ihop oss med Brath, drar vi in mycket mer trafik till hemsidan. Och rätt sorts trafik, dessutom! Vi hade nog inte kommit så här långt som företag, om vi hade dem vid vår sida, avslutar Adam.

Customhoj logo

Petra Svennerskog

SEO-specialist

Petra är en av våra SEO-specialister och jobbar på Örnsköldsvikskontoret

Petra Svennerskogs profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *