Vad är affiliatemarknadsföring?

affiliate-diagramVi pratar ofta om affiliatemarknadsföring här och det är inte alls självklart att man vet vad det är. Idag ska vi reda ut fenomenet affiliate.

Affiliatemarknadsföring dök upp snabbt på internet och idén är ganska enkel. Det handlar om att ta hjälp av webmasters för att nå ut med sin produkt eller tjänst och betala för resultat (på ett eller annat sätt). Ett vanligt exempel är flygresearrangörer som betalar för varje bokning du kan ordna från din reseguide.

Betalningsmodeller inom affiliate

Det finns en rad olika modeller för hur man som affiliate får betalt. Det handlar alltid om att man får betalt för prestation på något sätt. Följande modeller för betalning finns:

  • Betalt per köp
  • Betalt per lead
  • Betalt per klick
  • Betalt per visning av annonsen

Affiliatenätverk

Idag finns ett antal nätverk för affiliatemarknadsföring, deras funktion är att koppla ihop annonsörer med tänkbara affiliates. För detta tar de förstås en procent på det som betalas och en del tar dessutom start- och fasta avgifter. Några exempel på affiliatenätverk:

  • Tradedoubler
  • Zanox
  • Double
  • Wordon
  • Adrecord

Affiliatemarknadsföring och sökmotoroptimering

Affiliatemarknadsföring och sökmotoroptimering går hand i hand. Ofta brister säljare av produkter och tjänster i sökmotoroptimering, något som affiliates har en tendens att vara väldigt bra på. I princip alla framgångsrika affiliates arbetar med sökmotoroptimering på ett eller annat sätt, även de som numer är större varumärken. Ibland kan det innebära problem för den som valt att marknadsföra sig med affiliatemarknadsföring, affiliaten kan bli något av en parasit istället för en lönsam källa till kunder. Genom att fånga de som egentligen sökte efter ditt varumärke eller just din produkt kan de lätt konvertera besökare till kunder (de hade ju redan bestämt sig för att handla av dig) och därmed äta av din marginal.