Blogg & Insikter

3 läxor jag lärt mig på vägen

Att vara företagare är alltid komplext, särskilt kanske när man håller på med sökmotoroptimering och Adwords. Yttre påverkan på företaget är enorm då vi hela tiden är beroende av Googles nycker. För mig har knepet alltid varit att försöka bryta ner saker i sina beståndsdelar för att förstå vad som händer. Resultatet, hittills, har varit tre läxor.

Om du för första gången kliver in som VD på ett mindre företag eller om du startar upp ett alldeles nytt kan det ofta gå åt två håll i mina ögon. Antingen pillar du med alla detaljerna eller så blir du helt frånskild från verksamheten. Båda är dåliga och båda är naturliga reaktioner på ett komplext problem. För att få grepp om situationen måste man förenkla och jag har valt tre områden där jag lägger extra mycket fokus för att få ordning på allt det andra. Nog ordat, nu kommer vi till de tre läxorna jag lärt mig som företagare.

Du måste hitta rätt personer

personOm du anställer fel person har du köpt dig, rätt dyrt också, en enkelbiljett till lidandet. Jag vill inte säga att du ska bli paralyserad av det, du kommer vara tvungen att rekrytera om allt går som det ska. Det jag vill säga är att du ska lägga mycket, mycket tid på det. Särskilt för små och växande företag, som vårt, är det här oerhört viktigt. En person som inte passar och inte levererar är sämre än ingen alls. Jag är långt ifrån någon expert på rekrytering så jag tänker inte ge några som helst råd om hur det här går till. Var noga och se till att det blir rätt person. Om det ändå inte blir rätt så ska du ha sett till att det är en provanställning och du ska avsluta den så fort du kan. Det är dåligt för alla inblandade om det drar ut på tiden.

Ditt team är ditt verktyg

verktygOm du har en viss storlek på företaget så är det teamet som du chefar över som är ditt verktyg. Det är med det verktyget du löser dina problem. Om dina sopbilar inte startar så ska din första instinkt inte vara att dra på dig overallen och börja skruva i motorer, din första instinkt ska vara att använda dig av ditt team för att lösa det. Om nyhetsartiklarna inte är tillräckligt intressanta duger det inte att du skriver om allihop, du måste (i första hand) lösa det med det som är ditt verktyg. Det här kan i många fall tyckas antingen lite pompöst eller lite besynnerligt men anledningen är enkel, det är den enda hållbara vägen framåt. Om du går från 5 till 20 medarbetare så kan du inte skriva om varenda krönika de får ur sig och du kan inte se till att varenda fordon i fordonsparken rullar.

Det finns ingen lagom takt

hastighetOfta hör jag företagare eller anställda i växande företag prata om att man ska växa i lagom takt. Eller så kan det sägas att saker ska få växa fram. Det är i mina ögon enbart en ursäkt för att man inte vill göra det hårda arbetet som kommer med växande. En alldaglig lunk är behagligare än kraftig tillväxt. Kraftig tillväxt är en ständig påfrestning och många aktar sig för det. Om du på allvar vill växa så finns det ingen lagom takt. Det finns inte utrymme för att man ska få ta tid på sig att lära sig något, det finns inte tid för att företaget ska få tuffa på och det finns definitivt inte tid för att vänta och se vad som händer. Om du vill att du, företaget och dina medarbetare ska utvecklas så behöver du jaga framåt. Det gäller på alla plan. Du måste arbeta för att förbättra kvaliteten eller för att pressa priserna, du måste jobba för att ni ska få fler och bättre kunder och du måste kräva att dina medarbetare blir bättre. Motsatsen är nämligen att det tar slut. Du hamnar i toppen på ett stagnerande företag där konkurrenterna springer om, kunderna börjar försvinna och du behöver göra dig av med folk till dess du knappt kan försörja dig själv.

En liten bonusläxa

Till sist skulle jag vilja lämna dig med en liten bonusläxa jag lärt mig. Den passar inte riktigt bland de tre stora så den får skvalpa själv på slutet. Lyssna inte på allt för många rådgivare. Alla vill berätta för företagare hur de ska driva sina företag, oftast har de ingen aning. När du ser en bloggpost som den här ska du vara noga med att dra dina egna slutsatser, mina åsikter är inte mer värda än dina.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *