Vi behöver snacka lite Core Web Vitals. Även om det inte är den största rankingfaktorn för en sajt, erbjuder CWV viktig information om hur dina användare upplever sidorna. CWV visar på om det finns innehåll som flyttas runt under laddning, om laddningen är väldigt långsam samt om det tar lång tid från att sidan har laddat tills dess att man kan göra interagera med den.
Alla dessa punkter är viktiga för att dina användare ska vilja vara kvar på sidan – en sajt som laddar långsamt har ingen tid med!
Google gick ut för ett tag sedan och sa att de kommer byta ut ett mätvärde, FID (First Input Delay), och ersätter det med ett nytt mätvärde – INP. FID är ett mätvärde på hur lång tid det tar tills att användaren kan interagera med sidan (börja scrolla, klicka på länkar och knappar osv). Det nya mätvärdet är en fördjupning av detta.
Vad är INP?
INP står för Interaction to Next Paint och är väldigt när sammankopplat med bra UX och användarvänlighet. INP mäter nämligen hur responsiv innehållet är efter allting har laddats in. Den mäter alltså responstiden från att en användare klickat på en exempelvis en knapp tills att sajten svarar på interaktionen.
Vi har nog alla blivit frustrerade när vi vill klicka ut en rullist eller infälld text och det tar 2-3 sekunder innan något händer. Eller att vi klickar på en knapp men inte kan se om vi faktiskt gjort det – lång väntetid gör då att vi klickar 3 gånger till och sedan får sidan spel.
Se denna videon från Google som visar vad vi menar:
Vad ingår i INP?
INP är en sammanställning av alla interaktioner som sker på sidan, inte bara det som fungerar “sämst” eller “bäst”. Viktigt också att veta att INP kan inte mäta interaktioner som sker genom att man bara för muspekaren över något. Den tittar bara på följande händelser:
- När du klickar med musen
- Klickar med fingret via en touchscreen
- Använder tangentbordet (eller ett digitalt tangentbord)
Som sajtägare är detta svåra saker att lösa själv – har du stora problem med INP kommer du behöver hjälp av din webbyrå eller en utvecklare för att åtgärda och förbättra.
Se din INP-data redan nu
Om du har lagt upp din domän som en egendom på Google Search Console (vilket du verkligen borde göra) kan du redan nu se INP under “sidupplevelse” i Search Console-menyn. Ser du redan nu att INP flaggas som ett problem är det dags att ta itu med det. Även om det inte är den största rankningfaktor är den viktig, den berättar nämligen var du kan göra din sajt mer användarvänlig för dina besökare!
Den officiella lanseringsdagen är 12 mars 2024.
Har du frågor eller behöver hjälp med Core Web Vitals?
Hör av dig till oss om du vill ha hjälp med Core Web Vitals eller är intresserad av SEO, Google Ads eller Paid Social!
Du kan kontakta oss på telefonnummer 020-10 00 08 eller via vårt kontaktformulär.