
Alexander Bard har, på något vis, blivit känd som någon slags internet-förståsigpåare på senare år. Jag kan för mitt liv inte förstå varför.
Alexander Bard gör med jämna mellanrum utspel om hur internet och business i stort kommer att fungera i framtiden. Bland annat har han nyligen förutspått att inga stora företag kommer finnas i framtiden, bara små internetbondgårdar med mikroekonomier. Hur man kan dra den slutsatsen är bara det för mig förstummande, det finns ju ingen sådan tendens alls just nu. Det är inte vad vi ska prata om idag däremot, idag ska vi prata om hans syn på marknadsföring.
– Den som hamnar högst upp i sökningen är den som har högst attentionsvärde. Det är inget du betalar dig till, utan det är någon som gör saker väldigt bra och är tillräckligt känd för att hamna där. (Resume)
Bard avfärdar ofta marknadsföring med liknande uttalanden, just det här är väl kanske det roligaste jag läst från honom på ämnet. Förmodligen har han inte sett annonsmärkningen på det som finns längst upp i sökresultaten. Det har ju debatterats en del om huruvida Google gått för långt i otydlighet när det gäller annonsmärkning i och med det nya utseendet. Han har garanterat inte hört om sökmotoroptimering heller.
Åtminstone har han inte förstått vidden av den sökmotoroptimering som görs. Det finns idag inga kommersiella sökningar där du bara gör bra saker och sedan rankar. Det görs sökmotoroptimering överallt.
Inget ont om Alexander Bard men han borde kanske blivit vid sin läst.

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.