SEO är i många fall komplext och att bygga en bra byrå med SEO som specialitet kan vara än mer komplext. Idag gör vi både SEO och SEM på toppnivå och det är dags att dela med sig av hur vi kommit hit.
Vi är långt från landets enda SEO-byrå. Ibland känns det som att varenda svettig tonåring med tillgång till en källare väljer att börja sälja sina tjänster som SEO-specialist. Det i kombination med det gamla vanliga konsult-knepet, att åka till närmsta busshållplats och plocka upp de som står där för att nästa minut skicka ut dem som seniorkonsulter till intet ont anande klienter, har gjort att vi valt att differentiera oss mot resten av marknaden. Det är en av hemligheterna bakom vår framfart.
1. SEO-kompetens är en bristvara
Det första vi tog till oss när vi startade byrån var att det finns en mycket begränsad mängd skickliga sökmotoroptimerare. Jag kan räkna på handens fingrar de specialister jag skulle kunna tänka mig anställa som seniorkonsult. Det finns otaliga mängder som kan tänka sig att kalla sig SEO-trollkarl, guru eller vad som helst så snart de lärt sig göra 301-redirects eller ändra en titeltagg. Sådana som har en ordentlig genomgripande förståelse för hur sökmotorer fungerar är däremot väldigt få och de flesta av dem är oanställningsbara.
Slutsatsen är att man måste utbilda sina specialister själv och man måste se till att behålla dem man utbildat. Jag kan idag inte se någon annan väg till att säkra hög kvalitet på leveransen.
Jag har tidigare varit på ställen där man antingen utbildat själv, men sedan tappat kompetensen till någon annan eller ställen där man i panik försökt anställa sig till kompetensen. Båda modellerna är tråkiga och skadar allvarligt nivån på leverans. Olika byråer har förstås olika vägar till framgång, kvalitet kanske inte alltid är något man prioriterar. För oss är kvaliteten avgörande: vi står och faller med den SEO vi levererar. Är den smällbra går det bra för oss, är den halvdan går det åt skogen. Sådan är vår byrå.
2. Integritet är vår nyckel
Det finns förstås lika många definitioner av integritet som det finns människor. Vi har faktiskt arbetat aktivt med hela företaget för att ta fram vår definition av det. Anledningen är att det är viktigt för oss både ur ett personligt plan för många av oss, men också viktigt för vårt företag. Vår integritet är vad som får våra kunder att stanna hos oss och det är också något som förpliktigar, inte bara när vi gör SEO eller SEM utan när vi gör vad som helst.
I det finns vår starka tro på att stå upp för det vi upplever vara rätt och riktigt, både när det gäller genomförande av sökmotoroptimering och vårt företags plats i samhället. Ibland är det jobbigt, ibland är det lätt. Poängen med integritet är att den syns mest när det är tungt. Framförallt är det viktigt att inse att integriteten i första hand inte är vägen till framgång, det är vad vi är beredda att gå under för.
3. Riktigt vass personal
Den tredje och sista insikten är att man måste ha riktigt vass personal för att kunna fortsätta vara en SEO-byrå av toppklass. SEO rör sig i ett område som konstant förändras, en värld i ständig gungning och för att kunna hantera den sjögången behöver man sjömän som klarar av att arbeta i de värsta vågorna. Vi lägger därför ett enormt fokus på vår personal.
Kraven på alla medarbetare, inklusive ledningen förstås, är ständig förbättring. Vi måste vara skickligare imorgon än vi är idag. Att stagnera är inte ett alternativ i en värld som förändras från dag till dag. Målsättningen är inte att bli nästa Facit, Kodak eller Nokia, utan att vara ett företag som mår bra och trivs i det klimat där dessa faller.
Vad är fundamenten hos dig?
Dessa tre fundament är starkt förankrade på Brath. Det betyder inte att det är en lösning för dig. Lösningen är snarare att sätta sig ner och förstå vad dina egna fundament är, och de behöver rimligtvis inte vara samma som våra. Jag hoppas ändå du har nytta av att höra om våra tankar kring vårt företag. Kanske kan du sno några guldkorn.