Blogg & Insikter

Formulärtillägg för potentiella kunder

Formulärtillägg för potentiella kunder (lead form extensions på engelska) är ett nytt annonstillägg som just nu BETA-testas av Google. Detta tillägg hjälper till att samla ihop data om besökare direkt från annonsen, samtidigt som det gör upplevelsen bättre för potentiella kunder som söker från mobilen eller surfplattan. Såhär kan ett formulärtillägg ut i sökresultatet.

Tillägget kan bara användas till sökkampanjer och det innebär alltså att bud och inriktning bestäms av inställningarna för kampanjen som tillägget är kopplat till. Varje gång formulärtillägget öppnas så mäts det som ”lead form click” (klick på ett formulär för potentiella kunder). När besökaren fyller i formuläret så räknas det som en lead conversion (konvertering för potentiella kunder). Denna nya typ av tillägg gör det enklare för mobilanvändare eftersom att de inte behöver klicka sig in på sidan och fylla i all information, utan de kan göra det direkt från SERP:en.

Fördelar

Några andra fördelar med formulärtillägg är bland annat att det kan göra att potentiella kunder faktiskt konverterar, då processen för användaren blir enklare och går snabbare. När en användare är inloggad på sitt google-konto kan användaren trycka på uppmaningen i annonstillägget, därefter kommer användaren direkt till ett formulär som är förifyllt med personens kontaktuppgifter.

Det blir också enklare att hitta och engagera besökare som är intresserade av produkten och du kan på så sätt skapa nya remarketing-listor. Formulärtillägg gör även att annonserna sticker ut mer och tar upp större plats i sökresultatet. Efter att ha kommit igång med formulärtilläggen kan du ladda ner informationen om potentiella kunder i en CSV-fil, detta kan göras för de senaste 30 dagarna, därför bör det göras regelbundet så att du inte missar information om potentiella kunder. Enligt Google har tester visat att annonsörer har en 20% högre konverteringsgrad för sales leads efter att ha implementerat formulärtillägg.

Begränsningar

Några aspekter att tänka på när du väljer att använda formulärtillägg är att de endast kommer att visas i sökkampanjer. Tilläggen kommer också bara att visas för besökare som söker från mobiltelefoner och surfplattor. Du kan inte heller lägga till detta tillägg på kontonivå eller annonsgruppsnivå utan enbart på kampanjnivå. En annan viktig sak att tänka på är användarnas personliga information, den information du samlar in om användarna måste gå i linje med ditt företags tillhandahållna sekretesspolicy, googles datainsamlingspolicy och de lokala lagkraven för dina användare.

Hur du sätter upp tillägget

Du skapar själv formuläret genom att sätta en rubrik på max 30 tecken, skriver företagets namn och en beskrivning på max 200 tecken. I dagsläget går det att välja mellan 9 olika call to actions i formulärtillägg:

– Läs mer

– Få ett prisförslag

– Ansök nu

– Registrera dig

– Kontakta oss

– Prenumerera

– Ladda ned

– Boka nu

– Hämta erbjudande

Du kan också välja vilken information du vill fråga efter, t.ex namn, e-postadress, telefonnummer eller postnummer. Det går även att anpassa vilken text som ska visas efter att användaren har skickat in formuläret. Efter att besökaren skickat in formuläret. Här kan du läsa mer om hur du sätter upp formulärtillägg för potentiella kunder (lead form extensions).

Det ska bli intressant att se hur effektivt detta tillägg kommer att vara och om det är någonting som Google väljer att ha kvar.

Victoria Hjort

SEM-specialist

3 december, 2019

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *