Blogg & Insikter

Behåll kunderna – SEO under coronatider (COVID-19)

COVID-19 sprider sig runt hela världen och vi har alla läst flera dussin artiklar om hur arbetsmarknaden påverkats enorm samt hur mindre företag riskerar konkurs på grund av de nya riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten. Att behålla sina kunder, om än i annan form, blir extremt viktigt för att överleva. Vi har några tips på vad ni kan göra för att försöka behålla en del av era intäkter under dessa oroliga tider.

Följ riktlinjerna och anpassa verksamheten

Vi på Brath, såsom många andra, följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Just nu arbetar alla anställda från sina egna hem, en lyx för oss då vårt arbete sker framför datorn och vi kan finnas där för våra kunder precis som vanligt (förutom fysiska möten). Men för andra branscher slår isoleringen hårdare: restauranger, hotell och resebranschen går på knäna. För dem är marginalerna redan små och tomma restauranger eller hotell överlever inte.

Företag behöver anpassas för att klara krisen. Många restauranger har börjat med take away-mat istället. En del har till och med anlitat chaufförer och erbjuder hemkörning inom sitt närområde, allt för att kunderna ska stanna. Andra företaget uppmanar sina kunder att köpa presentkort som de kan nyttja vid ett senare tillfälle.

När ni har hittat ett tillfällig lösning behöver kunderna få veta. De behöver också försäkras om att ni drar ert strå till stacken för att säkra hygien och hälsa på företaget.

Schema.org lägger till nya taggar på grund av COVID-19

Många företagare har sin sajt som främst kommunikationsmedel. Coronaviruset har skapat stora förändringar i alla branscher som företagare måste ta ställning till. Evenemang stoppas och flyttas, vissa produkter försvinner från hyllorna och andra har helt enkelt behövt stänga ned (förhoppningsvis tillfälligt). Alla förändringar måste förmedlas till kunden och här kan du ta hjälp av strukturerad data.

Förändringar i evenemang och möten

För bara några dagar sedan släppte schema.org nya taggar för strukturerad data. En av dessa är strukturerad data som kan hjälpa företag som behöver gå över från live evenemang och möten till online. Med taggen eventAttendanceMode kan du indikera om ett event är online, offline eller en blandning.

Detta passar bra för exempelvis mäklarbranschen där man funderar på att arrangera virtuella visningar via streaming istället för att bjuda in folk till bostäderna som är till salu.

Coronauppdateringar direkt på sajten

En annan ny tagg är SpecialAnnouncement som du använder på daterade textuppdateringar som är viktiga för läsare. Många företag har redan börjat lägga in notiser och artiklar om hur de hanterar COVID-19-utbrottet.

Befolkningen har många frågor och alla besvaras inte direkt av Folkhälsomyndigheten. Sökningar som “är det säkert att äta ute?” eller “hur hanterar företag X hygien på arbetet?” är för specifika för att myndigheter ska kunna ge svar. Här behöver svaren komma från företagen i fråga. Genom att använda strukturerad data kan Google fånga upp meddelandet och presentera svaret för de som googlar. Det kan till och med leda till featured snippets.

Myndigheter har också nytta av taggarna

Det har också tillkommit två taggar som riktar sig mot sjukhus och myndigheter: CovidTestingFacility och hasDriveThroughService. Genom dem kan man tydliggöra på sajten vart man ska vända sig för att bli testad för COVID-19 och om en plats har så kallad “drive-through testing”. Dessa två taggar är nog inte lika aktuella i Sverige eftersom man har dragit ned på antalet tester som utförs, men vi anser att de är viktiga att nämna.

Skapa en COVID-19-sida & uppdatera Google My Business

Om ni har gjort förändringar på grund av utbrottet eller vill försäkra era kunder om att ni kämpar på som vanligt, skapa en temporär landningssida eller en FAQ på sajten som är lätt att nå från startsidan. Informera om hur ni hanterar coronaviruset och lägg till strukturerad data för chans till ännu bättre synlighet.

Har ni bytt från upphämtning till leverans? Har ni färre eller längre öppettider nu? Har ni stängt ner vissa kontor? Alla dessa förändringar borde läggas till i Google My Business för att ge kunden färsk information från ert företag.

Passa på att digitalisera företaget ytterligare

Med sjunkande försäljning minskar trycket. Även om det är negativt, kan ni vända det till något positivt. Vi ser redan nu att äldre börjar lära sig att handla mer på nätet. Nu när de sitter isolerade och inte kan ta sig till mataffären eller apoteket som vanligt använder de nätet på ett helt nytt sätt.

Samma sak hände i Kina när SARS drog genom landet under 2004. Det var under den här tiden som JD.com började sälja online och de är nu den största onlinebutiken i landet. Befolkningen började handla mer på nätet, fick in vanan och behöll den, även efter rädslan för SARS hade lagt sig. De företag som kunde digitalisera sin verksamhet hade därmed större chans att överleva.

Utbilda dig och dina anställda

Det finns fullt med gratis material som du och dina anställda kan ta del av. Lär er mer om att sälja på nätet, läs vår blogg och finslipa era SEO-kunskaper eller lyssna på undervisningspoddar medan ni jobbar! Om ni får in mindre beställningar och jobb just nu, använd tiden för att rusta er för framtiden. När krisen har lagt sig är ni ett starkare och smartare företag än ni var tidigare!

Behåll ert rykte – utnyttja inte situationen

Inget företaget kommer att prisas av kunder eller media för att de höjer priset på handsprit från 163 kronor till 749 kronor. Att skapa rabattkoder med namn som påminner om coronaviruset kommer inte att gå obemärkt förbi. Att utnyttja situationen för att tjäna extra pengar på folks oro är inte rätt väg att gå.

Var saklig och sprid inte rykten

Tänk på att hålla informationen på er sajt saklig och till ämnet. Hänvisa till auktoritära källor såsom Folkhälsomyndigheten och 1177. Det är här ni borde hämta information, vad tidningar och Facebook-grupper skriver är inte lika tillförlitligt. Bli inte en del av ryktesspridning eller desinformation! Se till att alla påståenden ni framför kommer från säkra källor.

Kom ihåg grundreglerna som gäller just nu (2020-03-19):

Läs mer utförliga instruktioner hos Folkhälsomyndigheten.

  • Stanna hemma om du är sjuk
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten, helst över 20 sekunder
  • Hosta och nys i armvecket eller en pappersnäsduk
  • Försök att inte röra ögon, mun och näsa
  • Undvik besök på äldreboenden
  • Undvik nära kontakt med de som är i riskgrupper (främst äldre och de med nedsatt immunförsvar)
  • Åk inte till vårdcentral eller sjukhus om du tror du är smittad: börja med att göra det nya självskattningtestet och ring därefter 1177 för ytterligare rådgivning
  • Gör inga onödiga resor
  • Om du har möjlighet att jobba hemifrån, gör det
  • Använd handsprit om du inte har tillgång till tvål och vatten

Och sist men inte minst är det viktigt att vi alla hjälper varandra. Hjälp en lokal restaurang genom att köpa ett presentkort, handla lokala varor i den utsträckning du kan. Så länge du är frisk kan du hjälpa dina äldre grannar att handla mat och läkemedel.

Och för guds skull, bunkra inte toalettpapper!

Lycka till!

Caroline Danielsson

Head of SEO

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och även vår Head of SEO.

Caroline Danielssons profilsida

20 mars, 2020

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *