Blogg & Insikter

Facebook och klickbedrägeriet, strategi eller slarv?

Facebook likes

Många har misstänkt fusk vid annonsering på Facebook under ett längre tag, de likes du får på din Facebook-sida när du använder deras tjänst för annonsering har utseendet av spam. Det handlar om tunna profiler med besynnerliga namn som gillat tusentals sidor. Facebook tjänar förstås mycket pengar på fusket, frågan är om det är en medveten strategi eller om de bara råkar missa se det.

Igår publicerades bevis för fusket på Facebook av Derek Muller på Veritasium, han kan visa att en mycket stor andel av de likes du får när du annonserar med Facebooks annonssystem är uppenbart fake. Han själv har efter annonsering på Facebook fått så mycket som 75% av sina likes från spamkonton.

Notera att det inte handlar om att han vände sig till någon tredjepartslösning som säljer likes utan Facebooks egen annonskanal, där du enligt dem ska nå människor intresserade av dig eller din produkt. Att så mycket som 75% kan vara fejk är en häpnadsväckande siffra och några har frågat sig om det är Facebook själva som står bakom, det handlar faktiskt om 75% av deras intäkter. Det låter orimligt att Facebook själva skulle syssla med klickbedrägeri, det skulle nog vara svårt att komma undan med något sådant när man är ett börshandlat företag. Att de däremot som Muller tror ser mellan fingrarna när spammare använder deras annonser låter mindre orimligt.

Hur ska du hantera det här?

Vi vill inte gärna lägga oss i hur du hanterar informationen. Det här företaget stoppar däremot genast alla annonsering på Facebook i väntan på att de antingen tar tag i problemet och rättar till det eller kommer med en rimlig förklaring till att det är omöjligt.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

11 februari, 2014