Anders Karlssons värdefulla insikter om dropshipping

anders-karlsson-ehandlare

Ett av valen man som nybliven ehandlare ställs inför är dropshipping eller inte. Droppshipping är lösningen där dina leverantörer skickar direkt till dina kunder och det kan vara lite svårt att få till. Vi har fått en intervju med Anders “AndersIvar” Karlsson som är en av Sveriges starkare förespråkare för droppshipping.

Droppshipping kan både vara enklare och svårare än det låter. En av anledningarna är att du faktiskt måste övertyga en tillverkare eller grossist om att skicka sina produkter till en massa olika adresser istället för till dig. En av de starkare förespråkarna för droppshipping är Anders Karlsson som byggt upp Barahandtag helt och håller baserat på droppshipping. Barahandtag hade i början som namnet antyder enbart handtag men har nu ett bredare sortiment. Anders Karlsson fungerar också till vardags som VD för Tonerlagret.

Du gillar dropshipping, varför det?

Jag tycker det är ett smidigt sätt att syssla med det som vi på Barahandtag faktiskt är bra på och lämna över sådant vi är mindre bra på till andra. Sen slipper vi lagerkostnader och risker med att hålla eget lager i form av inkurrans och liknande. Precis som vi gör med bokföringen som vi inte är bäst på så lämnar vi bort lagerhållning, packning och logistik till dom som är bättre på det. På det sättet får vi mer tid över till det som vi faktiskt kan såsom kundvård, SEO, SEM och att sälja samtidigt som vi håller nere riskerna som finns med ett lager. En annan fördel är att vi inte behöver sitta och jaga sortiment och hålla koll på det i samma utsträckning som den som har eget lager och produktansvar. Vår leverantör är en av Sveriges största på handtag och knoppar och levererar till stora kökstillverkare vilket gör att input kommer snabbare från det hållet än vad vi någonsin hade mäktat med.

Vad är ditt bästa råd till den som vill komma igång?

Tror jag sagt det tidigare men det tål att upprepas, det kommer aldrig ramla ner en bra dropshippingleverantör i knät på dig så vill du ha tag i något du är intresserad av så kontakta leverantörerna själv. Sälj in dig och din idé så att leverantören förstår att du kan din sak när det gäller till exempel e-handel. Har du tidigare något framgångsrikt projekt så är det ju en fjäder i hatten vilket kan göra det hela lättare. Se också till att ni har en överenskommelse om saker som kan uppstå, hur skall returer hanteras, förstår leverantören vikten av snabba leveranser, hur spårar ni det som skickas och så vidare. För vår del är det också våra ordersedlar som leverantören packar ner och vi har egendesignade kartonger med vår logotype som gör att det hela blir mer Barahandtag och mindre av leverantören vilket är precis det vi vill uppnå.

Blir det inte mycket administration, hur hanterar man det?

Vi har ganska lite administration, vi får trackingnummer för alla paket som skickas varje dag och har en mall för detta som vi skickar ut till kunderna. Vi använder Klarna för alla betalningar så där är det också minimal administration. Sen får vi en månadsfaktura från leverantören med allting specificerat på så jag tycker det är riktigt smidigt.

Hur hittar man leverantörer som är beredda att dropshippa?

Bestäm först vad det är du skall sälja och leta sedan rätt på ett antal leverantörer som känns rätt i produktväg. Sedan är det jaga, jaga och jaga och se till att få komma och träffa leverantörerna och få dom att förstå fördelen med att just du driver en webbutik som säljer deras produkter. Idag finns det många företag som är grymma på att hitta produkter, importera och lagerhålla och som har en egen webbutik men det är långt ifrån alla som kan driva webbutiken på ett sätt som kan bli lönsamt. Och det är här någonstans som du som duktig e-handlare kan göra skillnad, kan du sälja mycket mer produkter än vad de kan så kan det finnas utrymme till att tjäna pengar för er bägge två och då kan man hitta ett vettigt samarbete som kan fungera på lång sikt.

Tror du att det funkar i alla segment?

Nej, det tror jag inte. Eller ja, rent tekniskt så kan jag inte komma på något segment det inte skulle fungera på men lönsamhetsmässigt finns det nog en del segment där det blir svårt att få till. Det finns ju idag en hel del lågmarginalsegment där det inte finns utrymme för ytterligare en spelare till att skära emellan och där kan det nog vara tufft att få till något som fungerar för bägge parter. För man skall ju inte glömma bort att det skall ju vara lönsamt för bägge parter, inte bara för dig eller för leverantören.

Hur hanterar du frakter och returer, skriver du fraktsedlareller gör leverantören det?

Vår leverantör hanterar utskrift av fraktsedlar, vi har ett överenskommet standardpris per paket oavsett hur stort eller litet det är. Detta gjorde vi för att det skall vara enkelt och det blir lite gungor och karuseller som gör att det nog blir någorlunda rättvist i slutändan. I och med att vår leverantör också levererar till de flesta större kökstillverkarna så är deras trafikvolym betydligt större än vår är och det gör att dom fått relativt bra priser på sina sändningar. När det gäller returer så går dom tillbaka till oss och inte till leverantören. Det gör att vi själva sitter på ett mindre lager som vi alltid använder först och finns det inte i vårt lager så går beställningen ner till vår leverantör. Totalt sett så är det cirka 5% som går från vårt egna lilla lager och resterande skickas direkt från leverantören. Har vi saker som blir liggandes på vårt egna lager så skickar vi ner detta i retur cirka två gånger per år till vår leverantör.

Skulle du rekommendera andra ehandlare att titta på dropshipping?

Absolut! Men det beror också på hur man vill arbeta, det finns ju såklart nackdelar med dropshipping också. Du har inte själv kontroll på hela flödet efter det att du skickat din beställning till leverantören, även om vi har ett väldigt tajt samarbete så är det ett annat företag och om något blir tokigt på vägen så kan du inte alltid fixa det själv utan behöver blanda in din leverantör. Sen om man tycker om att arbeta fysiskt och vill plocka och är duktig på logistik så kan det ju finnas en mening med att faktiskt ta hand om den biten själv. För vår del så är vi inte experter på logistik utan duktiga på att se till att kunder får en bra upplevelse, leverera en riktigt hög servicenivå och att marknadsföra vår butik och optimera den på diverse olika sätt och då har vi valt att jobba med det som vi faktiskt kan.

Min reflexion

Min egen syn på saken efter att ha intervjuat Anders är att vi nog hanterat dropshipping lite på fel sätt hos oss. Vi har i vår Gardenhome fått ett klart krångligare liv än vad Anders verkar ha fått på Barahandtag. Det är nog dags att se över sin egen hantering och dessutom lägga ett extra kol på att pitcha, för det är det man behöver göra när man ska få ett bra avtal i en bransch där folk redan är tveksamma till ehandel.

Kommentarer

  1. Bra intervju, en fråga bara, om returerna komemr tillbaka, då måste man ju ändå ha ett lager. Hur löser ni det?

  2. Hej Jora, som jag skrev så sitter vi med ett mindre lager själva som består av returer. Är det saker som snurrar fort så skickar vi det själva och sedan tömmer vi vårt eget lager några gånger per år tillbaka till vår leverantör. Anledningen är att dom inte vill hantera returer löpande, men det är som sagt ett mindre lager på cirka 5% max.

  3. Min egen erfarenhet här är att alla som kan tänka sig dropshippa kommer ha liknande upplägg. Det känns också som att det är det enda som fungerar riktigt smärtfritt gentemot kunden men det är en intressant fråga eftersom det är det som jag själv upplever som problematiskt med dropshipping.

  4. Hej,
    Jag undrar hur det funkar med tull & moms vid Dropshipping om man tex. köper produkter från Asien,måste kunden dåstå för detta?

  5. Hej Olle,

    Ja, om du droppar direkt från Asien så får kunden stå för eventuell moms & tull om det går direkt till kunden. Oftast en rätt stökig lösning för dom som jag vet jobbat på detta sättet så det är bättre att ta hem det i eget lager eller droppa från någon leverantör i Europa om det finns en sådan.

    Dropshipping är inte exakt alltid den bästa lösningen utan beror på förutsättningarna med produkter, lager osv.

  6. Hej, skulle det fungera att befinna sig i Sverige och driva en hemsida som säljer produkter från en Amerikansk dropshipper?

  7. I teorin fungerar det väl bra, det som kan vara knepigt är tull och moms. Jag har tyvärr ingen smidig lösning på det problemet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *