Blogg & Insikter

Så bör du tänka kring externa länkar

Nyligen gick John Mueller ut med att det inte är ett problem med för många externa länkar och att ett högt antal länkar som pekar från en sajt inte är fog för bestraffning från Googles sida. Mueller underströk dock att externa länkar inte är en rankingfaktor. Detta betyder dock inte att denna typ av länkar är oviktiga. Vi ska därför förklara mer hur man bör tänka när man länkar ut till andra sajter.

Vad är externa länkar?

Externa länkar kan enkelt förklaras med länkar som tar besökare från din sajt till en annan sida på webben. Med hjälp av dessa länkar kan dina besökare fortsätta sin jakt på det som de är ute efter. Det kan handla om mer information, produkt eller något annat som individen kan tänkas behöva efter ha läst innehållet på din sajt. Detta innebär att man i viss mån släpper iväg sin trafik till andra sajter, vilket både kan vara positivt och negativt. Det gäller därför att vara smart när man länkar ut till andra sajter.
Det vore exempelvis inte en bra idé att från sin produktsida, länka till en konkurrent som säljer exakt samma produkter. Däremot kan det vara en god idé att länka externt till en sida som kan hjälpa din besökare att fatta ett köpbeslut eller kontrollera om det som du påstår verkligen stämmer.

Varför bör man länka till andra sajter?

Det finns olika anledningar till varför man länkar till andra sidor på webben. Oavsett av vilken anledning man använder sig av externa länkar, så bör man alltid ha fokus på sina användare och deras behov. Med andra ord bör man fundera över hur man på bästa sätt kan hjälpa sina besökare att hitta rätt information och ge dem den bästa upplevelsen av sitt besök på din sajt. Med detta sagt finns det några specifika anledningar till varför man bör länka ut från sin sajt, dessa listar vi nedan:

Källhänvisningar

Som vi tidigare varit inne på kan det vara viktigt att kunna styrka det man påstår. Det övertygar inte bara besökaren utan skickar också signaler till Google att denna information går att lita på, förutsatt att man länkar till sidor som anses vara trovärdiga källor.
Skriver man om huruvida någonting är nyttigt för kroppen eller inte, kan det vara en bra idé att länka till trovärdiga studier om detta. Att länka till okänd blogg där källhänvisningarna uteblivit kommer detta i sin tur inte ge din sajt någon trovärdighet.

Förbättrad upplevelse för besökarna

Google främjar de sajter som ger sina användare den bästa upplevelsen. Detta kan givetvis göras på flera sätt, men en viktig aspekt att hjälpa sina besökare att hitta det som de letar efter på nätet. Om du har en blogg om kaffemaskiner, men inte säljer kaffemaskiner, så ökar du dina besökares upplevelse av att rekommendera de bästa produkterna och länkar till dessa. Detsamma gäller många gånger även tvärtom, då försäljare av kaffemaskiner länkar till informationssidor från tredjepart, som rekommenderar just deras produkter. Men då handlar det mer om att styrka sina egna påståenden om sina produkter.

Länka för att få länkar

I vissa fall kan en extern länk leda till att man får fler länkar till sin egen sajt. Det är exempelvis möjligt att en sajtägare, vars sajt man själv har länkat till, upptäcker detta och länkar tillbaka till din sajt. Det är dock vanligare att andra sajtägare ser att din sajt länkar ut på ett bra sett och ser möjligheter att samarbeta med dig. Det är dock viktigt att inte länka till en sajt som inte är relevant för just dig och inte länka bara för länkandets skull. Att länka ut kan således generera fler möjligheter att få länkar till din egen sajt, vilket är bra ur SEO-synpunkt.

Har externa länkar positiv effekt för SEO?

Google har själva, vid ett flertal tillfällen, gått ut och sagt att externa länkar inte är en rankingfaktor. Men detta behöver inte betyda att det inte påverkar din sajts ranking indirekt. Genom att länka ut ökar man indirekt förtroendet för specifika sidor, genom att man hänvisar till trovärdiga källor. Detta innebär dock att man “ger bort” länkstyrka vilket kan påverka den egna sajtens länkkraft negativt.

Upplevelsen av din sajt kan också förbättras genom att man länkar till användbara sidor som ens besökare kan ha användning av.
En annan viktig aspekt av extern länkning är de relationer man bygger mellan sig själv och andra sajtägare, relationer som kan leda till fler länkar till sin egen sajt. Att få länkar till sin egen sajt kommer vara en viktig del av ditt övergripande SEO-arbete, då länkar till din sajt är en rankingfaktor i Googles ögon.  Man bör dock alltid göra en avvägning när man länkar externt, så att man hittar en hälsosam balans och inte släpper iväg för mycket länkstyrka.

Tänk på ankartexterna

När du länkar på din sajt, internt såväl som externt, använder du dig av så kallade ankartexter. Denna text sätter länken i fråga i rätt kontext för både dina besökare och Google. Det är vanligt förekommande att man skriver i sin text “Läs mer om YouTube SEO här!” och sedan lägger länken under ordet “Här”. Detta uppfattas lätt av den som läser texten, men för Google blir det svårare att förstå vad som gömmer sig bakom länken om man inte hjälper sökmotorn på traven. Att försöka ha beskrivande ankartexter i den mån det går, är ofta att föredra. Se bara upp med att inte vara alltför aggressiv med ankartexterna. Att ha en ankartext som är en exakt match på sökordet som sidan på sajten du länkar till är sällan en bra idé. Särskilt inte om det är dina egna sajter som du länkar emellan då Google kan tolka detta som att du försöker att manipulera deras algoritm på ett sätt som gynnar dig själv och inte Googles användare.

Bonustips för externa länkar

Bara för att Google själva säger att det inte innebär några direkta problem med för många externa länkar, så innebär detta inte att man bör länka ut alltför mycket. Varje länk som pekar från din sajt innebär en risk att besökaren lämnar din sajt. Detta bör man ha i åtanke när man länkar externt. Med detta sagt kan det vara en god idé att implementera externa länkar som öppnas i nya flikar eller fönster. På detta sätt behåller du dina besökare på din sajt, samtidigt som du hjälper dem vidare på andra äventyr. Då kan man få det bästa av två världar.

Anders Bohman

Senior SEO-Specialist

Anders arbetar som SEO-specialist på kontoret i Örnsköldsvik.

Anders Bohmans profilsida

18 december, 2020

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *