Intern kannibalisering – sidor som tävlar mot varandra

När det finns två sidor på en sajt som båda passar rimligt bra i ett sökresultat kan du få problem, de kan faktiskt skada varandra. Här får du några förslag på lösningar.

Vi ska idag börja med ett exempel från den här sajten. Sidan för SEO och bloggen tävlar med varandra i sökresultaten om att synas på just SEO. Ibland är också startsidan med och skapar problem. Anledningen är att det inte är jättetydligt för Google vilken sida som är den “rätta” i det sökresultatet. Det finns flera anledningar till att det är så, en är att vi faktiskt låtit det fortsätta. Vi ska prata lite om vilka tekniska orsaker det finns och vad man kan göra åt det.

Aktuell sida

En av anledningarna till att bloggen på den här sajten tävlar med SEO-sidan är att bloggen är ofta uppdaterad med innehåll som många vill ta del av. Det skapar förstås ett intresse även från Googles sida och även om sidan idag inte är anpassad för att synas på SEO så har Google en så pass stark förkärlek för aktuellt och intressant (om det är intressant får nog du avgöra men ur teknisk synvinkel) att sidan ändå förlänas en position.

Med historik

Anledning nummer två till att bloggen syns på SEO är att det faktiskt förr var den landningssida vi optimerat för sökresultatet. Här finns en historik som inte glöms i första hand av Google.

Och länkar

Den tredje anledningen är att det finns länkar med ankartexter som innehåller SEO som pekar till sidan, även om det inte är särskilt mycket eller särskilt många länkar totalt har det en påverkan. Det finns dessutom gott om interna länkar till sidan.

Vad kan man göra åt problemet?

Resultatet av det här blir att det blir otydligt för Google vilken sida som är bäst på den här sajten för sökresultatet. Ska man välja att visa upp den sida som tydligt är optimerad för att synas på just SEO eller ska man visa den starkare och generellt mer intressanta sidan. Ofta blir resultatet att en av sidorna visas och det  behöver inte vara den som presterar bäst. I de lägen det är SEO-sidan som visas så rankar sajten bättre, i de lägen det är bloggen så rankar vi sämre. Det kan tyckas som en orimlig funktion att Google ibland väljer en sida som inte passar lika bra och därmed sänker positionerna men så fungerar det, och vi har sett det här om och om igen på massor av sajter.

Lösningen är förstås att göra det obarmhärtigt tydligt att det bara är en av sidorna som är rätt. Vi har på den här sajten valt att göra förändringar sakta och smått, lite för att kunna känna av exakt var gränsen går i just det här sökresultatet men också för att det är bra att göra förändringar långsamt när man jobbar med sökmotoroptimering. Nedan kommer en lista på förändringar vi genomfört och förändringar vi kommer att genomföra. Till sist också några förändringar man kan ta till om man verkligen behöver använda storsläggan.

Försiktiga förändringar

De-optimera sidan

Genom att göra den oönskade sidan mindre anpassad för sökresultatet kan du göra det tydligt vilken sida som är den rätta. Här har vi till exempel tagit bort SEO ur huvudrubriken, där bloggen för hette SEO-bloggen heter den numer bara Bloggen. Det samma går förstås att applicera på titlar och underrubriker med mera.

Se över interna ankartexter

När vi fortfarande kallade bloggen för SEO-bloggen länkade vi intern till den med det som ankartext. Genom att ta bort SEO ur de interna ankartexterna förtydligar vi att vi inte tycker att den handlar om SEO. Det här, tillsammans med punkten innan, innebär tyvärr att vi tappat på sökfrasen “SEO blogg” som är en ganska bra fras att synas på, idag håller vi en tredjeplats men vi kan nog utgå från att det i framtiden tappar ännu mer.

Sitemaps

Förr var HTML-sitemaps vanligt och då var det en bra idé att ha rätt ankartext på länkarna i den. Vi rekommenderar idag att man Inte använder HTML-sitemap alls då det snarare kan tolkas som spammigt av sökmotorer. Däremot kan det finnas anledning att se över sin XML-sitemap. Kanske vill du utelämna den oviktigare av sidorna i den.

Länka från sidan som inte ska synas

En av de effektivare metoderna att vara tydlig är att länka från sidan som inte borde ranka till den rätta med exakt ankartext. Här duger inte bara en navigeringslänk utan det ska vara en länk i brödtexten.

Se till att uppdatera sidan som är den rätta

Mer eller mindre regelbundna förändringar på sidan kommer få den att verka som viktigare internt på sajten. En sida du bryr dig om får ändringar, en sida som aldrig ändras är en sådan du inte bryr dig om. Om man som i vårt fall har en statisk sida som aldrig ändras som tävlar mot bloggen så finns det mycket att vinna på att faktiskt uppdatera innehållet på den statiska sidan med jämna mellanrum.

Mindre försiktiga förändringar

Ta bort innehållet på sidan som kannibaliserar

Genom att ta bort eller flytta bort innehållet på sidan som du inte vill ska synas minskar du risken att den äter styrka från den andra. Antingen kan du korta av innehållet eller helt enkelt flytta innehåll till den viktigare sidan. Det kommer förstås skada andra sökord på sidan mycket men det kan vara en prioritering man väljer att göra.

Sätt canonical

Canonical-taggar kan här vara en lösning. Genom att ange att den viktigare sidan är kanon kan du flytta allt värde från den ena till den andra. Viktigt här är att det inte är säkert att Google accepterar din canonical om du inte också har samma innehåll på sidorna, eller åtminstone att en större delmängd sammanfaller.

Döda sidan och redirecta

Den tredje och sista möjligheten är att helt enkelt redirecta in sidan i den andra. Flytta ihop allt innehåll och gör en 301-redirect. På det här sättet dödar du alla resultat som sidan haft men flyttar maximalt värde till den som du vill ska ranka.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *