Blogg & Insikter

Ju mer vi tjatar, desto bättre resultat

Vi ändrade arbetssätt mot något som ger bättre resultat, är hårdare arbete från vår sida och som sänker våra marginaler. Den stora förhoppningen var att det skulle uppskattas ordentligt av kunderna men det kan vara så att det inte gillades.

I transparensens namn tänkte jag dela med mig av lite tillkortakommanden från vår sida under senaste året. Det svider lite att dela med sig så här så jag skulle vilja be om en tjänst i utbyte (om du gillar posten): Ge din input i kommentarerna nedan. Alla tankar kring det här kommer uppskattas alldeles oerhört. Jag kommer ta med det i vårt utvecklingsarbete som börjar idag i Sundsvall där vi har vår årliga Kick Off i tre dagar.

Alla efterfrågar proaktivitet från sin byrå

Allt fler efterfrågar proaktivitet från sin byrå inom SEO och SEM, genom att ligga steget före kunden i projekten inger man en känsla av att man jobbar hårt. Kunden slipper också känslan av att behöva jaga på sina konsulter utan kan lugnt sätta sig på passagerarsätet och bli ledd till framtiden. Vi har alltid arbetat åt det här hållet och under senaste året har vi skruvat upp det ordentligt.

Det finns alltid saker att göra på en sajt som förbättrar positionerna i sökmotorer. Med förbättrade positioner kommer mer trafik och med mer trafik kommer mer försäljning. Vi gjorde redan tidigt i företagets historia valet att vi ska se till att våra kunder säljer mer, ju mer desto bättre.

För att kunna maximera resultaten av SEO-arbetet så kommer både vi och kunden vara tvingade att arbeta, visst går det att nå resultat med bara delar av implementationen men bäst blir det om alla gör sin del. Därför blir en naturlig följd att vi ligger på om saker som måste göras, från kundens sida.

Är det verkligen resultat vi vill ha, till varje tänkbart pris?

Problemet här är att vi kommer anstränga oss för att du som kund ska lägga manken till. Om inte du ser till att göra de förändringar vi föreslår kommer du inte få bra resultat och om du inte får bra resultat kommer du förr eller senare säga upp avtalet, oavsett hur mycket du gillar oss.

Å andra sidan så kommer du kanske inte gilla oss om varje gång du hör från oss så är det för att vi vill att du ska göra något. Även om det handlar om din egen sajt, ditt eget företag så är det inte trevligt med någon som hela tiden kommer med nya krav – inte ens när det går att visa de fantastiska resultat som kommer av dessa krav.

Vi har gasat ordentligt

Vi har under det senaste året gasat på alldeles utomordentligt när det gäller hur mycket tid och ansträngning vi lägger per kund. Min bild är att vi redan tidigare låg långt före övriga branschen när det gäller kvalitet i sökmotoroptimeringen men senaste året har vi verkligen stegat upp mängden timmar som läggs per projekt.

Vi har ökat projektledarnas insats genom att specialisera, ett antal arbetsuppgifter har skurits bort från dem för att de ska kunna lägga mer timmar på deras kärnverksamhet. Vi har drastiskt ökat antalet specialisttimmar per kund (och antalet specialister). Allt för att kunna vara ännu mer proaktiva, för att kunna leverera ännu bättre resultat.

Det visar sig inte som något positivt när det gäller churn däremot, vi trodde att vi i snitt skulle behålla våra kunder mycket längre men det är något vi inte kunnat visa. Det är lite data för det är så få som alls säger upp men min bild är att den ökade mängden aktivitet snarare ger negativ effekt. Det kan ha varit så att resultaten innan var fullt tillräckliga och bättre resultat inte ger nöjdare kunder.

Det här kommer förstås skilja från kund till kund men problemet kvarstår, ska vi lägga än mer tid på att genomdriva förändringar eller ska vi kanske ta ett steg tillbaka?

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

5 kommentarer

    Här tror jag det är risk att du måste kika mer på hur vi gör än hur vi säger. Det är tyvärr ofta så…
    Tror nog de absolut flesta kommer säga att de vill att ni ska ligga på om förändringar. Även de som defacto skulle bli besvärade av det.

    Svara

    Att hjälpa sina kunder att bli framgångsrika måste ju vara ett vinnande koncept. MEN det är nog viktigt att man berättar för kunden hur ni skiljer er från andra byråer, redan i inledningsstadiet , så att förväntningarna från kundens sida blir de rätta.

    Svara

    Tack Ola och Erika, jag tror att ni båda har poänger och från vad jag kan se är det tyvärr nog så att det inte tvunget är bättre med bättre. Jag ser det också som ett kommunkationsproblem snarare än ett leveransproblem, det borde ju gå att få alla inblandade att gilla bättre resultat mer.

    Svara

    Frågan är om ni kan göra det ni ber kunden om? Kan ngn hos er jobba på plats hos kunden ibland?
    Kunden har ju anlitat er för en tjänst och får de mer jobb av att anlita er så kan jag förstå psykologin bakom att de knorrar. Men kan ni på ngt sätt göra ändå mer av kundens jobb, så blir de nog glada, öven om det får betala för en tilläggstjänst ?

    Svara

    Delar går förstås men vi har åtminstone än så länge bestämt att vi inte gör ändringar på kundens sajt. Vi är inte en webbyrå så det är inte riktigt rimligt att vi gör det. Kanske kan det här ändras i framtiden men det skulle kräva andra kompetenser än just SEO och SEM för att det skulle bli bra.

    Svara

Lämna ett svar till Magnus Bråth Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *