Så blir du din bransch mittpunkt – med hjälp av SEO

Alla googlar, alla. När något nytt har hänt i din bransch, när du vill lära dig en ny färdighet eller när du ska köpa något, då googlar du. Precis som alla andra. Med den kunskapen i ryggsäcken kan vi vinna ögonen hos alla andra.

Ofta pratar jag om att räkna hem investeringar i marknadsföring. Det måste förstås inte alltid vara kronor och ören som är vinsten, åtminstone inte i förstaläget. En annan målsättning kan vara att helt enkelt fånga människor högre upp i tratten och det är helt klart möjligt, även med SEO.

Under många år har jag själv delat kunskap inom sökmotoroptimering och digital marknadsföring generellt. Detta har jag gjort helt gratis i alla de kanaler jag har tillgång till. Det har förstås funnits flera målsättningar med detta men en har varit att synas bra på sådant som folk undrar. Genom att besvara människors frågor lyckas vi vara, någorlunda, relevanta när någon gör en sökning om sådant som har med digital marknadsföring att göra.

Vad uppnår man då?

Vilka är det då som söker? Dels är det alla dom som helt enkelt är intresserade. Dels är det alla som ska köpa in en tjänst. Det är också alla journalister, alla bloggare och alla som samlar in namn inför en upphandling.  Vi svarade ju på det här redan i ingressen, alla googlar.

En av de stora effekterna är att även om alla inte håller med om våra råd eller åsikter kring digital marknadsföring är det ändå svårt att komma undan att förhålla sig till vår åsikt. Min guide om SEO är den guide som rankar bäst när man söker efter just SEO, det är svårt att hävda att det som står i den inte stämmer då, eller hur? Detta faktiskt oavsett hur riktig informationen i den är.

Genom att bygga upp mycket bra innehåll går det att placera sig själv som centrum i debatten, och det är väl värt att göra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *