Blogg & Insikter

Så får du bättre resultat med Google Ads annonstillägg

Att använda sig av olika tillägg i dina annonser är i många fall fördelaktigt. I det här inlägget tänkte jag gå igenom hur du kan dra nytta och använda dig av dem på olika sätt.

En av de stora fördelarna med tillägg är att de gör annonserna mer innehållsrika och ger dem mer plats på Googles sökresultatsida. Det gör i sin tur att chansen ökar för att personen som söker fokuserar extra mycket på just din annons, hittar någonting relevant och klickar sig in på din sida. Chansen är då också större att den som ser annonsen och klickar på den faktiskt konverterar, då du lyckats nå ut med ett tydligt budskap och varit tydlig med vilka typer av produkter eller tjänster du erbjuder.

Rekommendationen av Google är att lägga till minst fyra tillägg. Tilläggen visas bara när de beräknas förbättra resultatet och det kostar inget extra utöver annonskostnaden utan tillägg. Du kan också ställa in när du vill att dina tillägg ska visas under dygnet eller om de till exempel bara ska synas under vissa veckodagar. Vissa gånger är det viktigare att tänka på schemaläggning av tillägg än andra. Det kan till exempel röra sig om att du vill använda dig av samtalstillägg men bara har möjlighet att svara under kontorstider, då är det givetvis viktigt att ställa in detta på grund av att potentiella kunder annars kan ringa dig när du inte har möjlighet att svara, vilket i sin tur kan skada varumärket och dessutom försämra konverteringsvärdet.

Hur får du tilläggen att visas?

Först och främst bör du kontrollera att dina tillägg kan visas genom att se över så att de är kopplade till en aktiv annonsgrupp, kampanj eller konto. Välj det alternativ som är mest optimalt för just dina tillägg. Sedan behöver tilläggen granskas och bli godkända. Blir de inte godkända behöver du skriva om dem och de måste då även granskas av Google igen.

Det finns ingen garanti för att tilläggen visas, enligt Google visas de när tillägget beräknas gynna annonsresultatet och när annonsens position och ranking är tillräckligt bra.

För att öka chansen att dina tillägg visas bör du se över annonsrankingen, det vill säga hur dina bud står sig, hur kvaliteten på dina annonser är och hur relevant landningssidan är. En annan parameter är annonsens position. Det är större chans att tilläggen visas om annonsen har en hög position än en lägre då utrymmet för tillägg är begränsat och tilläggen till annonser med en hög position generellt prioriteras.

Manuella och automatiska tillägg

Det finns både automatiska tillägg och manuella tillägg där du själv sköter inställningarna. Bland de manuella tilläggen finns till exempel samtalstillägg som gör det möjligt för potentiella kunder att direkt från annonsen ringa upp annonsören, vilket jag nämnde tidigare i inlägget.
En annan manuell tilläggstyp är informationstillägg som kan visa dina USP:ar, t.ex ”fri frakt”. Adresstillägg visar din fysiska plats och kan gynna din annonsering om du till exempel säljer både offline och online, eller om du säljer en tjänst och vill visa var ditt kontor är där ni sitter och jobbar. Andra typer av manuella tillägg är tillägg med utbudsinformation och platslänkstillägg.

Automatiska tillägg är ett format som Google själva genererar med syfte att förbättra annonsresultatet. Säljaromdömen och dynamiska länktillägg är sådana tilläggstyper. Du kan ta bort automatiska tillägg genom att klicka på ”annonser och tillägg” i sidomenyn – automatiska tillägg – mer – avancerade alternativ.

Välj tilläggstyp utefter dina mål med annonseringen

Låt säga att du har ett företag som säljer städtjänster. Du vill få kunder att ringa upp dig eller kontakta dig genom telefon för att göra en offertförfrågan. Det kan då vara en idé att ha samtalstillägg och sms-tillägg som gör att potentiella kunder kan kontakta dig direkt ifrån annonsen.

Om du däremot har en butik som säljer sportkläder och kosttillskott både online och offline kan det vara värt att lägga till informationstillägg där du kan ha med ”fri frakt” eller liknande budskap, och platslänkstillägg. Det kan även vara idé att ha med tillägg med utbudsinformation och pristillägg.

Just nu står Black Friday och Halloween inför dörren och ett annat tillägg som då är bra att känna till är erbjudandetillägg. Denna typ av tillägg används med fördel under speciella kampanjer och när du till exempel har rea på produkter. Med erbjudandetillägg kan du visa för potentiella kunder hur stor rabatt du har genom att visa det i procent eller som ett belopp.

Victoria Hjort

SEM-specialist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *