SEO förändras i rekordfart och 2025 ser ut att bli ett av de mest omvälvande åren hittills. Google satsar mer på AI, traditionella sökresultat ersätts oftare av genererade svar och alternativa sökplattformar tar större plats.
Även om Googles AI-genererade svar (SGE) ännu inte har rullats ut i Sverige eller större delen av Europa, ser vi redan hur det påverkar söklandskapet i USA och flera afrikanska länder. Det är bara en tidsfråga innan förändringarna når hit, vilket gör det viktigt att vara förberedd.
För att hänga med krävs en bredare strategi som inte bara handlar om att optimera för Google, utan också om att bygga auktoritet och skapa innehåll som både AI och användare värdesätter. För den som hänger med och förstår de nya reglerna finns en enorm potential att behålla eller ta ännu starkare positioner i sökresultaten.
AI förändrar sökresultaten – vad innebär det?
Googles AI-drivna sökfunktion Search Generative Experience (SGE) förändrar hur vi hittar information. Istället för att bara visa en lista med länkar skapar Google nu AI-genererade svar som visas direkt i sökresultaten. Samtidigt blir också nollklickssökningar vanligare, vilket betyder att Google ger användarna svar direkt i sökresultatet utan att de behöver klicka sig vidare till en webbplats för att få svar.
För många webbplatser innebär detta alltså en minskad trafik då det klickar sig in färre besökare. Men genom att anpassa innehållet så att det blir lätt för AI att förstå och lyfta fram i sökresultaten kan du fortfarande synas. Det blir extra viktigt att ha tydliga rubriker, enkla och raka svar samt en smart användning av long-tail-sökord.
Så behåller du synligheten i AI-genererade sökresultat
En smart strategi är att skapa innehåll som Google inte kan sammanfatta i ett kort svar direkt på sökresultatet. Detta kan exempelvis vara djupgående analyser, interaktiva verktyg eller unika insikter från användare. Då ökar chansen att folk faktiskt klickar sig vidare till din webbplats istället för att stanna på Googles söksida.
AI-genererat innehåll – fördel eller nackdel?
Möjligheten med AI gör det enkelt att skapa mycket innehåll snabbt, vilket också har lett till att en stor mängd generiska texter finns publicerat på Google, vilket Google inte riktigt tycker om.
För att använda AI på rätt sätt bör den ses som ett stöd och inte som en ersättare. Den kan hjälpa till med idéer och utkast, men riktig kunskap och erfarenhet behövs för att skapa något som sticker ut. Google vill lyfta fram innehåll som är unikt och därför riskerar generiska texter att hamna längre ner i sökresultaten.
Det bästa är alltså att ta hjälp av AI för inspiration och sen kombinera med en mänsklig touch.
SEO är inte längre bara Google
Google har länge varit och är fortfarande den självklara sökmotorn. Men ett nytt beteende har vuxit fram, särskilt bland yngre användare. Fler och fler söker information direkt på plattformar som exempelvis TikTok och YouTube istället för att googla vad de letar efter, vilket är en utveckling som företag måste anpassa sig till.
Läs mer om det här: “Google who? Gen Z is searching on TikTok, YouTube instead”.
Dessutom blir AI-drivna sökmotorer som Perplexity och Chat GPT:s sökfunktion allt vanligare. Eftersom de sökfunktionerna fungerar annorlunda jämfört med Google är det smart att anpassa sig och skapa innehåll som AI kan förstå och lyfta fram.
Det kan handla om att skapa tydliga och välstrukturerade svar som direkt besvarar vanliga frågor. AI söker efter ett naturligt språk och sammanhang snarare än exakta sökord, så det är smart att använda synonymer och semantiskt relaterade ord. Att inkludera en FAQ-sektion, referera till trovärdiga källor och kombinera text med bilder och video kan också öka chansen att AI prioriterar just ditt innehåll.
Google vill se mer expertis & trovärdighet
Google har länge pratat om vikten av expertis, auktoritet och trovärdighet när det gäller ranking. 2022 lades en ny faktor lagts till i ekvationen, vilket är erfarenhet. Det betyder att Google prioriterar innehåll från personer som verkligen kan sitt ämne.
Om du har en blogg, e-handel eller företagssajt behöver du stärka ditt varumärke genom att visa din expertis och trovärdighet. Det gör du genom att dela med dig av din erfarenhet, lyfta fram kundomdömen, referenser och samarbeten, samt tydligt visa vem du är och varför du är kunnig och pålitlig inom ditt område.
Läs mer om hur personlig erfarenhet påverkar SEO här: Google och personlig erfarenhet – en viktig rankingfaktor
Är din SEO-strategi på rätt spår?
Under 2025 behöver du både smart optimering och riktigt bra innehåll för att synas. AI-genererade svar, nollklickssökningar och fler plattformar att anpassa sig efter leder till nya utmaningar, samtidigt som Google också ställer högre krav på trovärdighet.
Hur ser din strategi ut i år?