Blogg & Insikter

Skillnaden mellan påstridig marknadsföring och bra marknadsföring

Eftersom det är så oerhört svårt att hitta bilder som passar på artiklar om marknadsföring så blir det en bild på min katt

Nog är det så att en påstridig säljare säljer. Den som köpt rakhyvlar, strumpor eller varför inte telefonkatalogsinföranden via telefon vet det. Försäljning behöver inte vara påstridig däremot, det finns andra typer av riktigt bra säljare som inte jagar dig konstant. Idag ska vi prata om marknadsföring som inte är påstridig.

Likt en dammsugarförsäljare förföljer den dig på tunnelbanan, i radion och på TV, reklam är ständigt närvarande. Det spelar ingen roll om du ska Skypea eller läsa morgontidningen, den är alltid där och tjatar. Tjat är nämligen den traditionella marknadsföringens främsta vapen. Genom tjat om blöjor eller reavaror, banka in ölslogans eller Ica-Jerry ska du övertalas att välja rätt produkt. Det är så vi har sålt saker förr, inte vi personligen men näringslivet som helhet. Särskilt jobbigt är detta för företagsledare, mängden säljare som ringer är sådan att även riktigt bra produkter tackas nej till på slentrian.

Efter några kortare försök har vi på Brath helt valt bort utgående försäljning. Vi ringer inte upp den som inte bett oss om det. Det finns flera anledningar till det här men det är inte ett moraliskt ställningstagande som man kan förledas att tro. Det är ett affärsmässigt ställningstagande, det ger oss mindre än vårt övriga arbete. Våra kunder kommer antingen in till vår sajt från sökmotorer eller via rekommendation från andra nöjda kunder. Det kanske låter som att det inte går så fort framåt då? Vi växer förmodligen snabbast i branschen, så illa klarar man sig utan en telefonringar-kår.

Marknadsföring behöver heller inte vara påträngande. Om du istället för att försöka tvinga dig på din kund mitt i maten väljer att finnas där när hon letar efter just din produkt har du redan vunnit mycket. Om du dessutom är den som syns allra mest när kunderna letar kommer du tjäna pengar. Sluta upp att inkräkta och var istället välkomnande, ge det ett försök i alla fall.

PS.

Jag skulle vilja avsluta med en fundering. Om telefonkatalogerna på nätet är så himla bra som de försöker påskina, varför lägger inte bara katalogföretagen in sig själva och låter kunderna hagla in?

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

28 juli, 2015

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *