Blogg & Insikter

Sökmotoroptimering vs SEO

Länge har sökmotoroptimering varit det ord som stått ut för företag i vår bransch, det har varit det största och i mångt och mycket enda ordet som spelat någon vidare roll. En del felstavningar har varit populära och lite udda varianter har funnits på ordet. SEO har varit en ständig tvåa men så är inte längre fallet.

Det har skett en förskjutning och vi på Brath har länge haft ögonen på trenden, när folk tidigare sökte på sökmotoroptimering har man nu i större utsträckning gått mot att söka efter SEO. Rent semantiskt är nog skillnaden liten, det betyder samma sak. Skillnaden för den som lagt ner själ och hjärta på att synas på sökordet sökmotoroptimering men struntat i SEO är däremot något otrevligare. Nu är det förstås inte värdelöst att synas på sökmotoroptimering på något som helst sätt, det är fortfarande ett riktigt bra sökord men trenden, som vi tycker oss kunna se, pekar mot att SEO kommer bli viktigare och viktigare medan sökmotoroptimering kommer att fortsätta tappa.

Adwords Tool: Sökmotoroptimering & SEO - 4400
Sökordsplaneraren kan visa lika många sökningar för SEO som för Sökmotoroptimering under november

 

I november är antalet sökningar, i Sverige, exakt samma enligt sökordsplaneraren och det måste väl sägas vara en framgång för den tidigare lillasystern SEO. Om man dessutom tittar på trenden för sökmotoroptimering ser det inte ljust ut för den svenska översättningen av ordet.

Trend för sökmotoroptimering från Google Trends
Trend för sökmotoroptimering från Google Trends

 

Kom ihåg att ta trenden som syns ovan med en nypa salt, den kommer från Google Trends och även vid de bästa av tillfällen är Google Trends opålitlig. Det är i alla fall en graf över söktrycket för sökmotoroptimering och det går att se liknande data i sökordsplaneraren:

Sökmotoroptimering 2013-2015 enligt sökordsplaneraren
Trend för sökmotoroptimering 2013-2015 från sökordsplaneraren

Hur ska man reagera på det här då?

Som brukligt är inom SEO-världen ska man nog springa runt och ropa att himlen ramlar ner. Riva upp allt tidigare arbete, disavowa alla sina länkar och börja med content marketing istället. Ett annat alternativ är förstås att ta det lite lugnt, trots att vi kan se en trend här så är det inget som händer över en natt. Sökmotoroptimering kommer fortsätta vara ett lönsamt ord i lång tid framöver, det är nog däremot dags att ge SEO lite av det fokus det förtjänar. Om man dessutom varit lite förutseende håller man redan lite positioner där 😉

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *