Blogg & Insikter

Telefonnummer i titeln?

Vi tjatar ofta om titlar här, kanske alldeles för ofta. CTA, USP och Sökord är mantrat vi tjatar om, allt på mindre än 512 pixlar. Kanske är det så att du ska proppa in telefonnumret med?

Jag pratade i förra veckan med en branschkollega i Brasilien som driver en av de större SEO-avdelningarna där på ett företag specialiserat på TV, internet och mobilabonnemang. Vi hade en lite längre diskussion om deras titlar, inte för att jag la mig i utan för att de bad om en second opinion. De har nämligen sitt telefonnummer i samtliga titlar och det ger lite intressanta effekter.

Etta på SEO

En uppdatering: Så här ser det ut idag där vi testar i sökresultatet för SEO. Vi ändrade titeln i samband med att posten skrevs.

Det kan vara nationella skillnader

Brasilien är långt ifrån så utvecklad som vår online-marknad är i Sverige. Man var länge tveksam till betalningar online och datorpenetrationen är inte alls den samma. Jag tycker ändå att datan är lite rolig och vi kommer nog göra ett test på den här sajten (på utvalda sidor).

Min invändning var att de på flera av sina sajter hade telefonnummer i varje titel. Detta borde kunna minska CTR (click through rate) vilket i vissa sökresultat verkar kunna vara en negativ faktor, vi törs inte gå i god för det men vi har sett tendenser. Branschkollegan var mycket medveten om det men så pass många valde att ringa direkt från sökresultatet, deras inkommande leads hade ökat med över 20% när de la till telefonnummer, att de valde att ha det där ändå.

Om telefonnummer i titeln kan ge 20% fler leads är det något som är värt att testa. Tror du att vi kommer kunna se det samma i Sverige?

Uppdatering: Vi ångrade oss

Sökresultat för SEO efter ändringar

Ibland får man svar snabbt. Vi tappade raskt ett antal positioner och utdraget dök dessutom upp. Sajten har varit som planterad på förstaplats i rätt många månader så jag bedömer att det inte är en slump att det händer just nu. Med lite tur får vi tillbaka förstaplatsen med ändringen.

En felfaktor som kan finnas är att på så här kort tid kan det svänga “fel” på förändringar, för att senare rätta till sig.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

11 kommentarer

    Jag har funderat en massa på detta, senast igår då jag övervägde att testa själv. En grej som kan påverka ranking, förutom att CTR riskerar att sjunka, är ju att det tar utrymme från title som är begränsad. Title är ju fortfarande en av de starkaste rankingsignalerna och för att sätta in telefonnumret måste man ju i många fall ta bort ord som skulle kunna användas till att ranka.

    Svara

    Ja, min generella rekommendation är nog att låta bli. Kan inte låta bli att testa själv däremot.

    Svara

    Som en liten uppdatering så har jag nu lagt till en bild i artikeln. Vår titel har slagit igenom i sökresultatet på sidan som rankar etta på SEO. Det skulle vara oerhört tråkigt om vi tappade den positionen för det här men man måste ju testa, hoppas ni håller tummarna för oss.

    Svara

    Intressant! Kul att du experimenterar!
    En liten fundering bara. Kan man anta att alla som ringer även kommer att klicka sig till er sida? Spontant antar jag att de flesta kommer klicka även om de ringer men man slutar aldrig att förvånas över kunders beteenden. Känner man t.ex. redan till dig så kanske man inte behöver klicka. Bara lyfta på luren och ringa.

    Har ni tänkt jämföra antal samtal före och efter ändringen?

    Svara

    Håkan, kanske större chans att det fungerar bättre med Adwords?

    Svara

    Tyvärr oerhört svårt att mäta men vi kanske kan få en känsla för det iaf, bilden jag fick från min Brasilianska kollega var att det inte blev klick.

    Svara

    Perfekt för PPC då med andra ord! Konvertera utan att betala för klick 😉
    Å andra sidan blir väl quality score lägre om man har låg CTR?

    Svara

    Japp, har gjort lite småtester tidigare med telefonnummer på “fel” ställe i Adwords, tenderar att inte fungera jättebra enligt mina erfarenheter. Kan hända att man kan göra det bättre än jag och få det att funka.

    Svara

    Kul experiment, Magnus! Min gissning är att ni inte kommer tappa pga ändringen.

    För ganska många år sedan började vi trycka mycket mer på telefonnummer, både på Pineberry.com och i annonser/serpen:en. På senare tid har vi dock tagit ett litet steg tillbaka när det gäller telefonnummer och trycker mest på vårt offertformulär. Anledning är att vi upplever att telefonnummer inte konverterar lika bra som formuläret (även om det fortfarande är bra).

    Har du funderat på att fixa ett unikt nummer så du kan mäta exakt vad det ger? Som du vet har vi tidigare använt Freespee för Call-tracking men vi har precis bytt till Whatconverts.com som vi är nöjda med än så länge.

    Svara

    Ska bli intressant att se hur det går. Just idag ser jag den på andra plats, vilket skulle vara illa då den inte tappat från första alls på rätt lång tid.

    Jag har funderat att tracka telefon också men jag är inte säker på att jag gillar det tillräckligt mycket för att öka förvirringen kring telefonnummer.

    Svara

    Som ni ser så blev vi mer eller mindre tvingade att avsluta försöket, det är inte särskilt god empiri då jag egentligen skulle velat vänta klart längre men man blir ju lite nervös när man tappar sin förstaplats på branschens toppord.

    Svara

Lämna ett svar till Tobias Dokken Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *