Varför har min trafik minskat? 10 möjliga orsaker

Du har säkert stenkoll på din sajt och trafik. Med Analytics och Google Search Console är det lätt att få information i realtid hur det går för sajten och i förlängningen, ditt företag. Därför är det lätt att få hjärtklappningen när man ser sin trafik gå ner, och ner och ner. Vad har hänt? Vad ska du kolla på när din trafik sjunker fastän sajten fungerar normalt?

I den här artikeln vill vi hjälpa dig som står villrådig och inte vet vart du ska börja. Vi kommer att ta upp några av de vanligaste anledningarna till att en sajt tappar trafik. Det här är inte en komplett lista, men förhoppningsvis kan vi ge dig lite hjälp på vägen till att lista ut varför trafiken har sjunkit.

Finns inga regler

Tyvärr, finns det inga definitiva svar på den här frågan. Det finns många orsaker till att en sajt tappar trafik och därför finns det lika många steg att ta och delar att undersöka.

Ibland är det svårt att förstå varför Google gör som de gör, de har blivit mer transparenta än vad de var förr i tiden. Men mycket ligger fortfarande i dunkel och vi får testa oss fram.

Har du tappat ranking?

Om du har tappat positioner i Googles sökresultat är det en självklar förklaring till att du får mindre trafik. Färre personer ser din sajt, färre personer besöker den. Om du vet att du har tappat flera positioner är det nästa sak att undersöka.

Att tappa positioner och att tappa trafik kan ha samma orsak. Därför kan du som tappat positioner också ha nytta av den här artikeln!

Optimerar du för rätt sökord?

Använder du rätt sökord när du optimerar dina landningssidor? Dina sökord ska matcha innehållet och sökintentionen så bra som möjligt. Du kanske optimerar för väldigt stora och populära sökord men sökintentionen är inte 100%?

Om du erbjuder blå skjortor och optimerar sidan för endast “skjortor”, har du missat en möjlighet att matcha sökintentionen bättre. Det är lämpligare att optimera för “blå skjortor” även om sökvolymen är lägre. Chansen är nämligen större att de som hamnar på din sajt är ute efter just blå skjortor.

Det är alltid bra att se över sina sökord då och då, för att vara säker på att du optimerar mot rätt sökord samt att du undersöka möjligheten att optimera mot andra eller nya.

Fungerar sajten som den ska?

Vi börjar från det grundläggande. Se till så att din sajt fungerar korrekt! Kolla i Google Search Console och se om den flaggar för indexeringsproblem eller ett stort antal 404:or.

Du kan också gå till Google och skriva in följande i sökrutan:

site:dindomän.se

Nu kommer Google att visa alla indexerade resultat av din sajt. Är inte sajten indexerad eller om den har på tok för få eller alldeles för många sidor… har du någonstans att börja!

Fungerar fortfarande tracking på sajten?

Kolla så att Analytics fortfarande ha tillgång till din sajt och att du har en trackingkod i källkoden. Ibland kan det vara så enkelt som att koden har försvunnit eller tagits bort!

Finns det fel i robots.txt?

Undersök er robots-fil för att vara säker på att den inte blockerar Googles bottar. Om det exempelvis ser ut så här:

User-agent: *
Disallow: /
Sitemap: https://www.dindomän.se/sitemap.xml

Då har du problem, disallow-regeln i denna robots.txt-fil innebär att alla sidor på hela sajten är blockerad.

Det är dock enkelt åtgärdat, du behöver endast ta bort disallow-regeln i filen och sedan skicka in robots.txt till Google för att så snabbt som möjligt få dem att spindla din sajt igen och upptäcka korrigeringen.

Har du gjort några förändringar på sajten?

Om du nyligen har gjort större förändringar behöver se om de kan vara orsaken. Du kan ha gjort förändringar som ser ut att gynna användarvänligheten för besökarna men som samtidigt sänker sökmotoroptimeringen.

Det är lätt att missa saker när du gör stora sajtförändringar. Genom att flytta runt produkter och sidor kan du missa att göra lämpliga ompekningar eller lägga om internlänkar.

Har kundernas beteende förändrats?

Det är svårt att veta och styra kundernas beteende. Men vissa saker kan du säkert undersöka.

Kundernas köpbeteende kan exempelvis förändras på grund säsong. Du kommer inte att sälja lika många grillar på vintern som på våren och sommaren. Dina varor som varit senaste modet har kanske har ersatts av något nytt?

Du kan använda Google Trends för att hålla koll på det senaste inom valda ämnen. På så sätt kan du också hitta underlag till vilka produkter, tjänster, texter eller liknande som blivit populära. Det kan hjälpa dig att utveckla företaget och ligga i framkant.

Har Google kommit ut med uppdateringar?

När Google gör sina större uppdateringar av sin tjänst, så kallade “core uppdateringar” är det mycket som kan förändras över natten. Genom att hålla koll på Googles Webmaster blogg eller Twitter kan du få veta direkt när de släpper en ny, stor uppdatering.

Uppdateringarna är till för att förbättra deras tjänster och leverera bästa sökresultaten till användarna. Efter en sådan uppdatering är det bra att hålla extra koll på sin sajt och sina sökord. Om sökorden och trafiken sjunker drastiskt är risken stor att din sajt har blivit påverkad. Då gäller det för dig att ta reda på vad uppdateringen innebär, vad den fokuserade på och varför den kan ha drabbat dig.

Är sajten långsam?

En långsam sajt har liten chans att ta toppositioner i Googles sökresultat. De gillar snabba sajter på tok för mycket. Du kan använda PageSpeed Insights för att kolla sajtens hastighet. Det är inte ett helt pricksäkert program, siffrorna kan skilja sig ganska mycket från dag till dag. Fokusera hellre på råden som Insights kan ge och rekommendationer på åtgärder som kan göra din sajt snabbare.

Vad gör dina konkurrenter?

Besök dina största konkurrenter. Kanske de har lanserat en ny sajt, kommit med ett riktigt bra erbjudande eller utökat sitt utbud? När dina konkurrenter växer finns risken att du sjunker, de tar helt enkelt trafik från dig. Håll alltid koll på dina konkurrenters sajter så du snabbt kan agera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *