We’ve got a huge guy theory and a serial chrusher theory

Det finns en personlighetstyp inom SEO, kanske inom andra branscher med men vi har sett det inom SEO, som sitter på kammaren och spekulerar. Lite som de gamla filosoferna verkar han (det är nästan alltid en han) strunta i att testa, det är själva filosoferandet som är poängen. Det här är farligt inom SEO, riktigt farligt.

Paul Smecker (Willem Dafoe) är den som sammanfattar det allra bäst: “So now we’ve got a huge guy theory and a serial crusher theory”. Det är bra att fantisera och ha teorier om hur Googles algoritm fungerar och kommer att fungera. Det är att veta skillnaden mellan fantasierna och den faktiska algoritmen som gör ett proffs.

En del inom SEO är svårt att testa eftersom det kräver långsiktiga test i en miljö som är föränderlig. Att saker är svårt att testa betyder inte att det inte finns en sanning. Själva grejen med algoritmer är att det alltid finns ett resultat, det är sanningen som till sist visar sig i sökresultaten.

Många av de teorier som kommer upp till ytan inom SEO-branschen har aldrig testats ute i verkligheten och ofta är det vår pojkrumsfilosof som står bakom. Visst har vi alla kanske lite av det i oss men erfarenhet och tester är vägen framåt. Pröva dina teorier istället för att vädra dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *