Blogg & Insikter

Vad utmärker en bra SEO-konsult?

Det finns idag en ganska spridd skara som kallar sig SEO-konsulter, eller något annat som klingar någorlunda lika. Man tillhandahåller ett antal väldigt olika typer av tjänster och jag skulle idag vilja ge mig syn på vad en bra SEO-konsult gör.

Till att börja med behöver vi bestämma oss för att det finns en skillnad mellan en SEO-konsult och en webmaster eller en SEO-konsult och en webbutvecklare. Ofta kan arbetsuppgifterna gå in i varandra men det är långt från samma sak som är kärnan i kompetensen. När vi väl fått ordning på det ska vi ta reda på vad som skiljer en bra SEO-konsult från en dålig så håll ut tills det blir mer spännande.

Vad är en SEO-konsult

En SEO-konsult är en strateg i de allra flesta fall. Det är den resurs som försäkrar sig om att sajten får optimal trafik från sökmotorer, utifrån de mål som satts upp.

Om vi bortser från hur man tar betalt, vilket brukar vara något som folk alltid reagerar över när man pratar konsulter (ska det vara timfakturering, löpande eller vad det nu ska vara) och istället tittar på kompetenser och vilket arbete som utförs så tycker jag det blir väldigt tydligt. Målsättningen med all SEO är naturligtvis att öka den lönsamma trafiken från sökmotorer (och inte de betalda resultaten). Det finns en lång rad faktorer som påverkar detta och här ska konsulten veta och planera vad som ska göras för bästa resultat.

Det här begränsar sig varken till kod eller innehåll, det handlar inte (men kan ofta innehålla) att skriva bra titlar och meta-beskrivningar. Det handlar inte om att arbeta med att göra sajter snabbare men det kan ingå i det arbete som måste göras, om sajten inte lever upp till Googles krav. SEO-konsulten är nästan alltid en strategisk resurs och endast mycket sällan en utförare av arbetsuppgifterna.

SEO-konsulten ska, om allt är som det ska, ha en förståelse för hur Google värderar sidor och skapar sökresultat. Det handlar om att från förmågan att förstå vilken auktoritet en viss sida på en sajt kommer tillräknas till att se skillnaden på en bra rubrik och en dålig (från SEO-perspektiv). Det handlar om att förstå vilken resultat en kräsen sökare kommer att klicka på och att få besökaren att landa på den på sajten mest lönsamma sidan (för just den besökaren).

Ett exempel på kunskap som en bra SEO-konsult behöver ha är förmågan att räkna ut vilken PageRank en specifik sida kommer att få (behöver inte vara absoluta tal men i förhållande till övriga sidor på sajten), annars kommer denne inte kunna föreslå en optimal navigering. Om du inte vet hur stark en sida blir om den länkas på ett visst sätt så vet du inte om den kommer kunna stå sig i konkurrensen.

Vad skiljer en bra SEO-konsult från en dålig?

Det första jag skulle vilja ta upp är något du ska komma ihåg har lite bias. Kanske är det för att vi är ett norrländskt företag men jag har personligen en ovilja mot konsulter som i första hand presenterar Power Points och snack. Vi går inte heller in och ändrar i din kod (det är du som ska ha sista ordet om det, inte din SEO-konsult) men en kvalitativ SEO-leverans kan inte vara bara PP-slides, du känner garanterat igen de här konsulterna om du arbetat med dem.

En annan skillnad mellan en bra konsult och en dålig är bindingstiden. Det här är ett så enkelt sätt att mäta förtroende för den egna produkten att det är konstigt att inte fler gör det. Om konsulten känner att han eller hon måste binda upp dig i flera år, tror du att du kommer vara nöjd? Tror du att din konsult tror att du kommer vara nöjd?

Den sista skillnaden mellan bra och dåliga SEO-konsulter som jag skulle vilja ta upp är erfarenhet. Det är lite svårare att mäta men det är oerhört viktigt. SEO är ett arbete som tar tid. I många fall kan ett projekt sträcka sig över flera år, särskilt i konkurrensutsatta segment. Om du har en konsult som bara arbetat med SEO i två år så kan du med säkerhet veta att denne aldrig sett ett helt arbete i ett konkurrensutsatt segment. Man hinner inte se hela resan på så kort tid. Man måste dessutom för att vara en bra SEO-konsult ha sett fler projekt. Ett tiotal genomföranden betyder mycket lite i en värld där det är ständiga fingertoppsbeslut.

Min syn på SEO-konsulter, vad är din?

Det var några av mina tankar på vad som gör en bra SEO-konsult. Du har säkert också tankar kring det och jag skulle gärna se att du lämnar en kommentar!

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

2 kommentarer

    Du tar lite för lätt på bra presentationer. Om man inte på ett tydligt sätt kan förklara vad som krävs av köparen kan man heller inte räkna med att det blir gjort. Att förankra beslut i organisationen kräver ofta att man först bygger ett förtroende, sedan får alla att inse att SEO är något som behövs. Först efter det kan man berätta Vad som behöver göras.

    Om du följer den principen kommer du kunna prestera mycket bättre resultat. Du behöver dessutom se till att få med alla berörda avdelningar, från marknad till IT med om du vill vara en framgångsrik SEO-konsult.

    Svara

    Jag håller inte riktigt med dig här men det kanske framgår av artikeln redan. Det är dessutom min tro att vi pratar lite förbi varandra. Det är inte alls min åsikt att man inte ska vara tydlig, ju tydligare desto bättre. Däremot vänder jag mig lite mot att det är konsultens uppdrag att uppmuntra folk hos kunden, om det inte är något man specifikt fått betalt för. Jag tycker att det är ett av de sätt som dåliga konsulter ser till att kunna fakturera mycket, man är inspirerande istället för att leverera resultat.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *