Blogg & Insikter

5 anledningar varför din sajt inte syns på Google

Hittar du inte din sajt i Googles sökresultat? Då hittar inte dina kunder den heller! Att din sajt inte syns på Google Sök kan betyda att den inte har blivit indexerad av sökmotorn. Det finns, tyvärr, flera anledningar varför en sajt inte dyker upp i sökresultaten. Vi har sammanfattat de 5 vanligaste anledningarna varför en sajt inte blir indexerad och vad du kan göra för att se om du är drabbad!

Så, vad betyder då ‘indexering”? Jo, Google söker igenom sajter på nätet och lagrar information om den. När någon gör en sökning, kollar Google i sitt arkiv efter de sajter som den tror passar sökningen. Denna lagring av information innebär att sajten är indexerad hos Google.

Om din sajt inte är indexerad, kommer den aldrig att synas i Googles sökresultat. Google har nämligen ingen information om din sajt, det är som att den inte finns.

Hur vet jag om min sajt är indexerad då? Först måste du lista ut om den är indexerad eller inte. Ett smidigt sätt är att skriva in följande i Googles sökruta:

site:https://www.dindomän.se

Får du bara upp samma resultat som i bilden nedan istället för länkar till sidor på din sajt?

Om ja: din sajt är inte indexerad.

Okej, så vi har fastställt att sajten inte är indexerad. Nu måste vi gräva vidare och försöka hitta anledningen varför. Genom åren har vi löst många olika indexeringsproblem åt våra kunder. Och vi har sett att några problem är vanligare än andra.

1 Din sajt säger åt sökmotorer att den inte vill bli indexerad

Den allra vanligaste orsaken att en sajt inte är indexerad är att det råkar finns en “noindex”-tagg på hela sajten. Detta kan man se i källkoden. Det är alltså en tagg som säger till alla sökmotorer: “Jag vill inte att sökmotorer indexerar den här sidan.”

För att kolla om du har en “noindex”-tagg kan du högerklicka i webbläsaren när du är inne på din sajt och välj “Visa sidkälla”:

Tryck sedan på Ctrl+F för att söka och sök efter “noindex” (utan citattecken).

Hittar du något som ser ut såhär i din källkod?

<meta name=”robots” content=”noindex”>

Ja, då är den sidan blockerad från att indexeras. Testa på några fler sidor på din sajt, om de alla säger samma sak är det dags att ta kontakt med din webbsupport för att få hjälp att ta bort taggen.

2 Din sajt har hamnat i ett filter

Google har olika metoder för att filtrera bort sajter som de anser håller för dålig kvalité eller är rent av skadliga för deras användare. När en sajt hamnar i ett filter blir den mer eller mindre avindexerad och borttagen från Google Sök. Din sajt kan hamna i ett filter av flera anledningar.

  • Om innehållet på din sajt, såsom text och bilder, är kopierat från andra platser.
  • Om din sajt innehåller spammiga länkar. Har du fyllt din sajt med länkar till osäkra källor eller till sajter som försöker lura folk, kommer det mest troligt att utlösa ett filter.
  • Om din sajt är nästan tom: en sajt med tunt innehåll som inte hjälper eller är intressant för användarna, kan hamna i ett filter och sorteras bort från sökresultaten.
  • Om din sajt ger råd inom hälsa, finans och säkerhet som inte är vetenskapliga eller inte stämmer med vetenskaplig/sjukvårdens/finanssektorns konsensus kommer du att filtreras bort så att sajten inte kan skada en användares hälsa, ekonomi eller säkerhet.

Hur vet du om din sajt har hamnat i ett filter?

Du får tyvärr inget meddelande från Google som berättar att du har hamnat i ett filter. Det kan vara lite knivigt att ta reda på om sajten ligger i ett filter eller inte. Majoriteten av filtrerade sajtägare kan gissa sig fram genom att studera sin egen sajt.

Har du tidigare rankat på Google och drivit trafik, men nu är alla siffror i botten? Känner du igen din egen sajt i någon av punkterna ovan? Då kan din sajt befinna sig i ett filter.

Att ta sig tillbaka från ett filter är svårt och tar tid. Det finns inget “quick-fix” när en sajt har filtrerats. Om du tror att din sajt ligger i ett filter kommer du att behöva professionell hjälp för att komma ur det.

Här hittar du mer läsning om filter och manuella åtgärder

3 Din sajt är för långsam och/eller trasig

Alla som använder internet vill ha resultat snabbt, Google likaså. Användare väntar inte på en sajt som tar flera sekunder att ladda. Faktum är att användare väntar bara runt 3 sekunder innan de ger upp, backar tillbaka till sökresultatet och klickar på en annan länk.

Google vill så klart leverera relevanta och snabba sajter till sina användare så nu börjar sajthastighet bli en del som Google tittar på när den avgör vilken position en sajt ska ligga på i Google Sök. Du kan inte ranka högt i sökresultaten om din sajt är långsam. Och är den riktigt långsam kanske Google väljer att inte visa den alls.

Detsamma gäller om din sajt har många sidor som inte fungerar eller har innehåll som inte fungerar. En sajt med många trasiga sidor riskerar att hamna utanför sökresultaten helt.

4 Du blockerar sökmotorer i robots.txt

Man brukar blockerar sökmotorer från känsliga sidor såsom inloggningssidor och varukorgen. Men det är lätt att skriva in fel instruktioner och hindra sökmotorer från att besöka viktiga sidor eller hela sajten.

Robots.txt innehåller instruktioner till sökmotorer som berättar hur de får agera på din sajt. Där kan du exempelvis blockera sökmotorer från att besöka vissa sidor. Och gör man fel inställning kan man blockera sökmotorer från att besöka alla sidor.

Robots.txt kan vara svår att tyda och förstå, därför är det alltid bra om någon teknisk kunnig kan hjälpa att dig att tyda och tolka innehållet i filen. Vi rekommenderar att du tar kontakt med din webbsupport för att få hjälp med robots.txt-problem.

5 Din sajt är sprillans ny

Om du nyss har lanserat din sajt måste du ha lite tålamod. Det kan ta ett tag innan Google har hittat och indexerat din sajt. Du kan påskynda processen genom att skapa ett Google Search Console-konto och ladda upp en webbplatskarta i kontot. Google ser det som en uppmaning att söka igenom webbplatskartan och kan därmed påskynda indexeringen.

Har det dock gått mer än två veckor sedan din sajt gick live, kan det vara något annat som spökar. Då rekommenderar vi att du tittar tillbaka på de andra anledningarna i denna artikel.

Som du märker finns det flera saker att undersöka när din sajt har indexeringsproblem. Om inget av följande stämmer, kan det vara dags att ta kontakt med specialister som kan göra en djupdykning i din sajt.

Caroline Danielsson

Head of SEO

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och även vår Head of SEO.

Caroline Danielssons profilsida

21 maj, 2021

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *