Vi lever i en spännande tid. Terry Pratchett hade rätt när han i början av sin karriär sa att det var en förbannelse. Fram till dagen då det dök upp en traktor visste alla mer eller mindre vad man höll på med. Sedan kom industrin och förändrade landskapet och så såg det ut till alldeles nyss.
Det började som en skakning på nedre däck, världens modernaste industri hade tuffat på som tåget, industrinationen Sverige som försörjt oss alla med papper och stål verkade osänkbar. När vi nu kraschade in i ett isberg av informationstjänster tog vi oss snabbt samman. En rejäl utbyggnad av internet och billiga företagsavtal på hemdatorer skulle se till att vi klarade oss. Det fungerade bra men vi har inte kommit ut på andra sidan än, skeppet ligger inte på botten utan sjunker fortfarande.
Idag startas, utvecklas och konkursas företag på samma tid som det tog att bara bygga fabriken förr. Förändringen sker snabbt och eftersom du inte kan hålla den tillbaka har du två val. Gå under med den eller älska den.
På det privata planet har du att välja mellan att utvecklas, utbildas och växa eller bli kvar. Så som drängen stod utan arbete när han ersattes av en traktor kommer industriarbetaren stå. Du kan skylla det på att företag flyttar utomlands, du kan skylla det på skatter, du kan skylla det på invandrare (hur tusan de skulle kunna göra dig arbetslös och outbildad övergår mitt förstånd) och du kan skylla det på regeringen/regeringarna. Det spelar ingen roll vad du har för ursäkt, du har bara två val ändå: Älska förändring eller bli krossad av den.
Det samma gäller företag. Det är lätt att tro att det inte lönar sig att publicera nyheter, artiklar, notiser och liknande längre men några av världens största företag och organisationer gör just det. Facebook, Google och Wikipedia har inte dött tidningsdöden. De har förtjänat en plats i vårt moderna samhälle.
Inte bara sker det här i makroperspektiv, låt oss titta på SEO-branschen, nog är väl den i framkant i förändring? Icke! Det finns företag som inte utvecklas på rätt sätt, tillräckligt snabbt eller alls även i vår, strax över tio år gamla bransch. De företag som en gång var stora, vi pratar 5-10 år sedan, har i princip alla blivit uppköpta, gjort sammanslagningar eller lever en tillvaro med minskande intäkter och negativa resultat (ofta kombinationer av alla nämnda). Det här i en bransch som växer 20% per år.
Den modell de tjänade så mycket pengar på för 3 år sedan var helt plötsligt ett draggankare som sänkte resultatet, omsättningen och kundtillströmningen. Var det omöjligt att förutse? Inte alls.
Det var inte bara möjligt att förutse, det var dessutom inte nödvändigt att veta vad som komma skulle, det viktiga var att inte vara för fast i sina strukturer. Många är vi i branschen som fortsätter öka i raketfart, vad är skillnaden mellan våra företag och de företag som sjunker som stenar mot botten när förändringen kommer? Jag vill inte klappa min egen axel än för det är för tidigt att säga att det fungerar men intentionen finns där i alla fall, vi älskar förändring.
Allt för många SEO-byråer är fast i taktik, för att man lärt sig en metod att göra SEO och man applicerar sedan den på alla projekt. Visst måste man bygga en produktionslinje om man vill skala upp men det måste finnas en inbyggd vilja till förändring i den. SEO är inte en taktik, det är inte en metod, SEO är arbetet att nå resultaten. Hur man tar sig dig måste få se olika ut vid olika tidpunkter men det kräver två saker av den som gör SEO. En vilja att förändras och kunskapen att förstå vad för slags förändring som behöver ske.
När dessa två egenskaper saknas ger det resultaten vi sett, stora företag som dras med röda siffror, minskande omsättningar och företag som likt Titanic sakta sjunker mot botten. Hajarna, de som fortfarande är hungriga, får äta sig feta.
Till handling!
Teori är en sak och att omsätta det i praktiken en helt annan. Vi gör själva stora investeringar i förändring och du kommer, inom en inte jättesnar framtid, se ganska stora förändringar i vårt arbete. Vi gör både små steg hela tiden och laddar med större steg som tas när vi är redo att ta dem. Vår vilja är inte bara att ligga före alla våra konkurrenter i SEO-arbetet utan att alltid öka det avståndet. Om man har viljan att vara bäst och att fortsätta vara bäst måste förändringen ske hela tiden. På alla fronter. Älska förändring.