Vad är en Ad Blocker och vad gör den med marknadsföringen?

StoppOm du följt med diskussionerna i reklamvärlden på senaste tiden så har du fått höra om ad blockers en hel del. Det är ett finurligt litet plugin som innebär att du slipper se reklam, att Aftonbladet laddar på under 5 sekunder och att tidningarna går kräftgång.

En ad blocker har ett antal finurliga effekter. Om de är positiva eller negativa tänker inte vi ta ställning till men de påverkar mer än vad som till början syns. Till att börja med så är en ad blocker ett plugin till din webbläsare som är till för att hindra att annonser visas. De gör, oftast, det genom att helt enkelt blockera vissa typer av innehåll. Det kan handla om så enkla saker som innehåll från vissa källor eller innehåll med ett visst namn.

Ett exempel på en populär ad blocker är ABP. Jag vill inte gå i god för att den är säker, fungerar bra eller något annat sådant, den finns däremot.

Vad innebär det här för tidningarna då?

Eftersom de flesta dagstidningar har börjat tappa ordentligt med pengar på sin modell där de fraktar papper fyllt med annonser hem till folk har de snabbt hittat en annan modell. De visar sajter fullproppade med annonser för folk. Eftersom få eller ingen egentligen är intresserade av dessa annonser så väljer en hel del att blockera dem med en ad blocker. Så mycket som en tredjedel av alla annonsvisningar i Sverige blockeras på det viset.

Beroende hur nogräknade publicisterna är kan de välja att berätta eller inte berätta detta för annonsörerna. Det som är entydigt i det här är att den “räckvidd” man skryter om som annonssäljande media stympats rejält. En tredjedel ser INGA annonser. Redan skakade annonspublicister som tvingats lämna den trygga pappersvärlden där ingen kunde mäta resultat till förmån för att kränga omätbara resultat online tar förstås stryk av det här. Ju fler ad blockers det finns där ute desto svårare för dem att tjäna pengar, ungefär.

Eftersom huvudparten av innehållet på några av våra större tidningars sajter är annonser så leder det också till en annan lustig bieffekt. Det leder till att de helt plötsligt laddar okej även på långsammare uppkopplingar. Till skillnad från minskade intäkter så ska väl det här ses något som en seger för deras utvecklingsteam. De har fått en lösning på problemet att de är de segaste sajterna i landet serverad.

En del annonser syns, eller kan väljas till

Det finns annonser och det finns annonser. Googles annonser i sökresultaten visas ofta av ad blockers, antingen för att de inte valt att blockera dem, för att du slagit av funktionen eller för att de helt enkelt fått pengar för det. Google är idag en av världens allra största, om inte den största i världen, annonspublicisten men de har lyckats med något som åtminstone svensk dagspress inte lyckats med, eller skitit i fullständigt. De har lyckats med relevans. De annonser Google visar är relevanta, eller någorlunda relevanta åtminstone. Dagstidningarna å andra sidan har valt att skita i det som sagt vilket leder till att du får se annonser för Tomas Ledins konsert trots att han är helt värdelös. Om du är en av de som tycker han är kung så kan du med relativt stor säkerhet räkna med att se annonser för Ace of Base.

Vårt aktiva val att välja bort irrelevanta annonser eller annonser från publicister som inte förstår relevans innebär en annan sak. Det innebär att marknadsbudgeten måste flyttas. Kort sagt ser världen ut enligt följande:

  • Ingen ser på TV
  • Ingen lyssnar på radio
  • Ingen läser tidningen
  • Ingen ser annonser på nätet

Om du investerar marknadspengar i något av dessa så behöver du fundera på var folk egentligen tittar. Vad lyssnar människor egentligen på?

Den enkla lösningen här är att ersätta push med pull. Sluta tvinga på folk information de inte är intresserade av utan se till att vara på plats när de är intresserade. Se till att skapa sådant de är intresserade av som finns där just när det är intressant. Förutom annonserna i sökresultaten så finns det förstås en annan kanal, som vi som SEO-byrå inte gärna kan låta bli att nämna, det finns faktiskt sökresultat där också.

Det kan kanske till och med vara…

Många i reklamdängarbranschen, om de publicerar, producerar eller vad nu alla i den branschen gör, är förstås upprörda och uppgivna. Jag tror att det kanske till och med kan vara bra för dem. Det kommer vara lite av ett stålbad men några av dem kommer lära sig att visa saker för dig som du är intresserad av. Istället för att tjata om tvättmedel när du vill se på nyheterna kanske de till sist lär sig nämna dem när du ska tvätta och har slut.

 

 

Kommentarer

  1. Det är fel det du gör, att marknadsföra ad blockers. Om du läser en tidning har du en överenskommelse med den tidningen som innebär att du ska se annonserna. Annars skulle du behöva betala, tidningar på nätet överlever endast tack vare annonserna och om ingen ser några skulle det inte finnas några tidningar alls online. Nej till ad blockers!

  2. Det är två saker i din kommentar Mårten som jag skulle vilja reagera på. För det första så är den här posten inte skriven för att marknadsföra Ad Blockers.

    För det andra, jag betalar för min tidning och får den faktiskt hemburen i pappersform varje morgon. Jag kommer förmodligen sluta med det men så ser det ut just idag. Tidningar på nätet idag överlever varken med Ad Blockers eller utan, anledningen är för mig uppenbar. De tar betalt för Reach, annonsering som är helt oriktad om man jämför med till exempel Adwords, det är både anledningen till att folk inte vill se annonserna och att de inte vill betala för dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *