Vi kan välja fritt, bland de bästa

Maria Bråth, VD på Brath

En anledning att just vara först med 6 timmars arbetsdag som vi egentligen inte vill tala så högt om är att det naturligtvis är lättare för oss att rekrytera. Jag tänker berätta det för dig idag men sprid det inte vidare är du snäll.

Vissa vill mena att en Toyotahandlare i södra Sverige införde sex timmarsdagar före vi gjorde det men de gjorde det i samband med att de gick över till skiftgång och nog tusan är det väl standard att skiftarbetare jobbar kortare dagar? Så var det utan tvekan på det pappersbruk där jag jobbade i min ungdom. Oavsett, eftersom vi knappast konkurrerar med bilföretag på något sätt så påverkar det inte vårt företag, vi har alltså en unik ställning på den marknad där vi agerar.

Det har faktiskt på senare tid dykt upp något annat företag inom internetmarknadsföring som följer våra fotspår och det kunde man säkert förutspå när vi startade. Vi får nämligen en ganska stor konkurrensfördel även om många tror att vi skulle ta skada av våra kortare dagar.

En av de mest begränsande faktorerna inom sökmotoroptimering (och sökmotorannonsering för den delen) är kvalificerad personal. Det finns alldeles för få att anställa för en bransch som nu nått den storlek vår bransch faktiskt tagit sig till. I Sverige idag skulle jag vilja påstå att det finns någonstans mellan 10 och 40 personer jag skulle kunna tänka mig anställa till en senior roll inom sökmotoroptimering. En skicklig sökmotoroptimerare är svår att fånga och de har dessutom alltid möjligheten att bara stanna hemma och jobba med egna projekt, försörjning är nästan aldrig ett problem för den som vet vad den gör.

Titta på Simon Nyström till exempel, som tidigare arbetat med mig på ett annat företag, han valde helt enkelt att sluta med det eftersom det inte fanns några ekonomiska incitament att arbeta åt någon annan. Markus Jalmerot är ett annat bra exempel på samma sak, från att ha varit en av de mer tongivande experterna på byrå i Sverige arbetar han nu från London med en massa egna projekt (rätta mig om jag har fel). Det är inte jättesvårt för en skicklig sökmotoroptimerare att tjäna pengar, alltså kan man inte locka proffsen med bara pengar.

Jag vill inte påstå att det bara är våra arbetsdagar som ligger bakom, vi sticker ut på fler sätt än så, men vi har lyckats rekrytera två av den svenska SEO-branschens allra vassaste under den tid vi varit aktiva. Både Aaron Axelsson och Marcus Westberg var välkända långt innan de började på Brath och det är en självklarhet att de fått erbjudanden om än det ena, än det andra för att byta byrå. Jag tvivlar inte en sekund på att det fortfarande är likadant.

Det är självklart att mer fritid är lockande, inte så att de aldrig jobbar över men grunden är åtminstone mindre. Naturligtvis finns det, som sagt, andra anledningar att välja att arbeta åt Brath men kortare arbetstid är en konkurrensfördel för oss. Det är inte det enda man kan konkurrera med men vi erbjuder våra anställda något som ingen annan erbjuder sina. Nog låter det väl som att vi har lite lättare att anställa någon av de 10-40 personerna som jag anser vara av tillräcklig kaliber?

Vi har en fördel när vi rekryterar, det i sig är ett enormt försprång mot våra konkurrenter. Det innebär att vi, åtminstone i teorin, kommer att ha lite skickligare specialister, lite smartare personal och i slutändan, aningens bättre sökmotoroptimering.

Förresten, det är helt ok om du vill sprida artikeln. Ju fler som får upp ögonen för kortare dagar desto bättre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *